Jednou ze základních otázek, od kterých se odvíjí všechny ty ostatní, v kontextu našich úvah o umění, je otázka na první pohled neskutečně banální. Co je to vlastně umění, jak poznáme jeho hodnotu, kvalitu? Jak poznáme, který obraz je opravdu hodnotným uměním a který je kýčem?
Mnohosvazkové i útlé přehledy dějin umění nám však dávají jasnou odpověď: to, co je na jejich stránkách, je považováno za opravdové umění, o tom se nediskutuje. Avšak každého myslícího čtenáře napadne: A kolik toho v těch dějinách není? Nejprostší odpověď je: jsou ztraceny, zničeny, poněkud komplikovanější odpověď pak zní, kolik děl neprošlo sítem dobové představy o tom, co je opravdové umění. V lepším případě tato díla mimo oficiálně předkládaný a stále se opakující soubor existují jako množina fungující pro potěchu neznámých vnímatelů, v horším případě někde vegetují jako již dávno zapomenutá.
Hodnotový estetický soud je zvláště v dnešní době totálně relativní a je ve velké míře ovlivněn nejrůznějšími mimoestetickými, mimouměleckými podněty, zvláště pak ekonomickými.
Tedy to, co se nám předkládá v rámci historických přehledů, to, co se vystavuje, co se hraje, bývá prověřeno časem. Jsou doby, v kterých vzniká současné umění a které jsou současně tolerantní k hledání, objevování a ověřování hodnot minulých, jsou však doby doslova impotentní a ta impotence se projevuje nejen ve vlastní dobové umělecké tvorbě, ale i vůči odvaze hledat a ověřovat hodnoty minulé. Naše doba patří spíše k tomu druhému příkladu. Stačí se jen podívat na náměty současné muzikálové produkce.
K čemu tak dlouhý úvod? Má to svůj důvod. Chtěla bych poukázat na výstavu malby probíhající v galerii knihovny města Prahy, nazvanou poněkud záhadně BYTOSTI ODNIKUD s podtitulem Metamorfózy akademických principů v malbě 1. poloviny 20. století. Autorka výstavy Marie Rakušanová zde soustředila malby téměř stovky autorů, jejichž vybraná díla, která z pohledu tradiční představy o vývoji moderního umění, tedy podle učebnic, do tohoto konceptu nepatří. Každý návštěvník dostane do rukou podrobný katalog s přehledem všech vystavujících, jejichž díla autorka rozvrhla do několika okruhů instalačně od sebe oddělených a doprovázených textem v katalogu. Jednotlivé kapitoly a příslušné sekce v prostorách galerie nesou názvy: Akademický a salonní akt a jeho proměny, Hrozba lascivnosti, Orient a exotika, Alegorie, mytologie, plenérový akt, Alegorie smrti, Stereotypy sentimentu, Akademizující formy reprezentativní podobizny v první polovině 20. století, Malíři buržoasie, Sebepresentace, Universální formy politické presentace, Veřejná alegorie, Nebezpečí - bezpečí kýče.
Ptáme-li se po smyslu výstavy, kterou můžeme považovat, a to z mnoha hledisek, za velmi úspěšnou, dovolím si využít slov autorky výstavy Marie Rakušanové: "Malířství, kterému se věnujeme na této výstavě, se k potřebám společnosti první poloviny 20. století přimklo tím, že se maximálně přiblížilo estetice masové komunikace a zábavy, nebo tím, že se stalo tlumočníkem ideologických informací, vysílaných vládními a mocenskými systémy. Hledat v něm modernistické hodnoty je samozřejmě kvůli jeho bytostné podstatě nesmysl."
Jako by v těchto slovech byla zašifrovaná i odpověď na složitost chápání a posuzování naší současné výtvarné produkce. Na jisté právo výtvarného vyjádření mimo tzv. modernistické pojetí, jevící se mnohdy ve vztahu ke společenským "potřebám" jako indiferentní.
Úspěšnost těchto maleb spočívá v jejich obecné srozumitelnosti, v užívání zobecnělých vzorců. Co je však zvlášť podnětné, a na co výstava s velkým přehledem poukazuje, je aktuálnost těchto maleb i v naší současnosti, na jejich vazbu na popkulturní projevy naší doby. Výstava jedinečně poukázala na nutnou šíři uměleckého tvorby, na možnost a ve své podstatě povinnost každé nové doby, každé etapy, nově a tedy i jinak interpretovat umělecký odkaz, umělecké dědictví.
Autor: VĚRA BERANOVÁ
[ PŘEDCHOZÍ ČLÁNEK | NÁSLEDUJÍCÍ ČLÁNEK | NÁVRAT NA OBSAH | FORMÁTUJ PRO TISK ] |