Ve středu 7. ledna 2009 jsme zase jednou sladili Evropě - jedna báseň. Spíš než sladili, řekla bych solili a pepřili.
V uvedený večer jsem i já (rozhodně jsem nebyla sama kdo zíral a kdo byl zvědav) se zatajeným dechem sledovala přímý přenos slavnostního večera z Národního divadla v Praze. Večer byl připraven na počest a ku příležitosti našeho předsednictví v Evropské unii pro zástupce evropské sedmadvacítky, dlící v těch dnech v Praze a pro další hosty. Byla jsem "dojata", co všechno se dá v rámci komponovaného pořadu vytvořit. Mám dojem, ze záběrů kamery na jednu z čestných lóží, v níž trůnil náš exprezident s chotí ve společnosti kardinála Vlka, že se ani z těchto míst příliš nadšení a obdivu nekonalo, spíš naopak. A to je známo, že bývalý prezident Havel, sám underground, je po čertech příznivcem extravagancí, přes bušení paličkami do barelů až po vlastní dramatickou tvorbu. Kamery přejížděly hledištěm po udivených tvářích obecenstva, jež vesměs nechápalo, která bije.
Pro ty, kdo tento pořad neshlédli, musím ho alespoň nastínit. Po běžné rutině projevů M. Topolánka a J. Barrosy se děly na jevišti věci. Ploužily se tam postavy skryté za pomalovanými papundekly s obrázky čehosi. Dobře, pochopila jsem, že jich bude 27 a že se asi podaří poskládat z nich celou Evropu. Jen jsem trnula, kdy se čouhající dámské nohy v podpatcích, sunoucí se vzhůru po šikmé ploše, smeknou a některá část Evropy upadne. Tápavými kroky došly kýženého cíle. Akt kouzelnického předání francouzské vlajky a následná změna na českou byl hoden úrovně hrajících si dětí při školní besídce. Protagonisté této akce, herečka Chantal Poullain a herec Jiří Suchý (předávající a přebírající), většině zahraničních diváků nic neřekli. Velkým odvazem bylo sólopění naší hymny samotným Jiřím Suchým, jeho typickým šansonovým způsobem. Nelze slučovat neslučitelné. Trpěla jsem při jeho produkci. Že se jedná o hymnu se obecenstvo dovtípilo zhruba v její poslední třetině a začalo rozpačitě povstávat.
To jsem ještě netušila, že těch zlatých hřebů bude daleko víc, jeden lepší než druhý. Například: směšně se pohybující tři figurky hudebníků s nasazenými obrovskými gypsovými hlavami, třímající v křehkých prstech hudební nástroje, ukoktaný a trapně působící konferenciér (pochopila jsem, že to byl režijní záměr). Trio hudebníků se producírovalo v průběhu večera ještě několikrát, stále stejně přitroublým způsobem, aby posléze zahrálo. Jednalo se o playback - asi. Příšerné tři gypsové hlavy byly odpornou stafáží k nádherné hudbě Bohuslava Martinů. Dalším zlatým hřebem byla jednolitá řada paní a dívek vlnících se od portálu k portálu v kostýmech (ze 60. až 70. let), cosi zpívajících a rytmujících. Představovaly sbor uvaděček ND, jak uvedl konferenciér. Ze scény odbíhaly jako rozverné školačky. Další sbor malých dětiček zpíval a vrtěl se tak, aby divák dobře viděl andělská křidélka... Vzpomněla jsem si na filmovou písničku z historie naší kinematografie - růžové psaníčko znamená randíčko... atd.
V rychlosti za sebou jdoucí filmové záběry na plátně měly přiblížit divákovi dějiny naší republiky, historické mezníky. Můj dojem byl, že se stále někam posouvaly davy lidí a v návaznosti na události neustále nad čímsi jásaly. Nezúčastněný divák, neznaje naši historii, z toho musel mít v hlavě pořádný zmatek. "Sametovou revoluci" ( vlastně zase davy lidí utíkajících nebo jásajících) nám, televizním divákům, promítli na celou obrazovku, abychom si užili.
Stále jsem čekala na pointu, kdy se konečně dozvím, kdo vězí v těch gypsových hlavách a proč. Sňaty byly až při děkovačce a nic mi to neřeklo. Jen to, že místo tří gypsových hlav se jich zjevilo šest a místo jednoho konferenciéra dva - jednalo se o bratry Formany, kteří měli ten úžasný pořad na svých bedrech.
Existuje řada divadelních forem, snah posunovat divadlo jinam. To by byla samostatná rozsáhlá úvaha a diskuse. Je ale nutné uvážit, jaký typ produkce se pro danou situaci hodí. Rozhodně by bylo na místě sáhnout po tom, co nás charakterizuje, po vhodné klasice, po rodinném stříbře, po něčem, co je pro nás typické, co má hodnotu, čím se můžeme jako národ chlubit a ne zesměšnit a ztrapnit. Máme málo takových možností, málo špičkových umělců? Kult ošklivosti světem vládne a jako tupci se mu valná většina lidí podrobuje. Chatrný pořad nezachránil ani krásný pěvecký projev operních umělců, ani baletní číslo dvou tanečních vskutku mistrů.
Styděla jsem se. Seděla jsem vmáčknutá do křesla a tupě zírala na televizní obrazovku. Styděla jsem se, že předvedená produkce postrádala jakýkoliv vkus, noblesu, slavnostní atmosféru a tím pádem i úctu k hostům-divákům. Školní akademie mívaly větší dávku vkusu, než co bylo předvedeno. To nebylo hodno naší české kultury, to byl pokus o cosi, co mělo předvést Evropě, jací jsme světáci. Ve skutečnosti tomu čouhalo snobství s vidláctvím z bot. Byl to paskvil - přátelé!
Druhá umělecká událost na sebe nedala dlouho čekat. Nechci se opakovat. Výstižně se k události, která se nedá nazvat jinak než aféra, vyjádřil ve svém prohlášení Vojtěch Filip. Jedná se o vystavení monstrózního díla v sídle EU v Bruselu. Autor David Černý tuto práci vytvořil zřejmě bez jakékoliv předběžné konzultace návrhu plastiky s odpovědnými lidmi. Mám na mysli pracovníky Ministerstva kultury, kteří by měli být přece zodpovědni za to, co bude naši republiku reprezentovat na mezinárodní půdě v Bruselu.
Jak může výtvarník na veřejnosti tvrdit, že tvorba bude probíhat za účasti 27 umělců všech zemí zastoupených v EU a nato s klidem prohlásit, že lhal? S kým a kde a za jakých podmínek bylo všechno domluveno? Musí přece existovat písemný dokument o zadání práce, o převzetí financí na realizaci atd. Zřejmě se hlavní aktéři domluvili v rozjásaném stavu u pár žejdlíků piv. Jinak si to neumím vysvětlit a mám husí kůži z představy, že takovými způsoby je "pečena" i veškerá vládní politika u nás.
Saša Vondra přešel od počáteční obhajoby díla Černého do omluvného tónu. Nic jiného mu totiž nezbývalo, když začaly hrozit z více světových stran diplomatické roztržky. Trapné omluvy, kyselé úsměvy a ostuda číslo dvě. Ano, název článku v Haló novinách - Umění by mělo provokovat, nikoli urážet - hodnotí situaci výstižně. Proč se mám, jako občan této země, neustále stydět a čekat, co se ještě "úžasného" přihodí? Ještě že naše předsednictví v EU bude trvat jen půl roku! I tak to bude nářez!
Z Vysočiny vás zdraví BOHUMILA SARNOVÁ
Autor: BOHUMILA SARNOVÁ
[ PŘEDCHOZÍ ČLÁNEK | NÁSLEDUJÍCÍ ČLÁNEK | NÁVRAT NA OBSAH | FORMÁTUJ PRO TISK ] |