Povídku Divá Bára psala Božena Němcová v těžkém životním období po rozchodu s manželem a po smrti syna Hynka, navíc v podmínkách policejního slídění a zvýšeného útlaku po porážce revoluce, kterou sama viditelně podpořila. I proto Báru pojala jako silnou osobnost, výrazně odlišnou od svého okolí, jako statečnou ženu nepodřizující se autoritám, hrdě opatrující svou identitu, zápasící s projevy nečestnosti a podlosti a hledající opravdovou lásku. Projekce vlastního životního postoje do hrdinky nesoucí i spisovatelčino původní křestní jméno je zřejmá, stejně jako přenosnost takovéhoto mravního étosu přes přehradu sto padesáti let.
Bářin příběh zaujal slovenského režiséra Dodo Gombára, který se jej pokusil moderními výrazovými prostředky zpřítomnit. Pro Rokoko, scénu Městských divadel pražských, připravil inscenaci KAUZA DIVÁ BÁRA.
Do původní povídky Boženy Němcové nijak nezasahoval, ponechal ji v autentické podobě. Vytvořil však pro ni nový rámec: jednak se pokusil divákům přiblížit peripetie vzniku inscenace v podmínkách herecké šatny a zkušebny, a zachytit tak vzájemné vztahy herců, jejich zápas o uchopení role; zároveň tu postupně vyvstává příběh hlavní představitelky připravované inscenace, kterou je herečka Barbora Poláková.
I ona se vyrovnává s problémem jinakosti, která ohrožuje i její angažmá v divadle. Její příběh se ozřejmuje pomocí němých filmových projekcí, opakovaně překrývajících jevištní prostor. Tento kontrapunkt však působí poněkud těžkopádně, spojitost mezi osudy obou žen je dost násilná, spíše spekulativní, zajímavý nápad není realizován zrovna přesvědčivě.
Lépe vycházejí scény předvádějící, jak se na zkouškách rodí divadelní představení. Tady se nám postupně představují hrdinové povídky Boženy Němcové i jejich herečtí představitelé: Elška Diany Šoltýsové, Josífek Lukáše Příkazkého, Pepinka Jitky Smutné, farář Jiřího Klema, Jakub Vladimíra Čecha, bába Luby Skořepové či myslivec Lukáše Jurka.
Je zajímavé být svědkem nadšeného úsilí, jdoucího několika generacemi, o uchopení hry, jejího smyslu, postupného utváření jednotlivých divadelních postav. I to má však úskalí ve zpomalení jevištního dění: neustálé vystupování herců z postav, předčítání dramaturgických a režijních poznámek postupně umrtvuje zájem diváků a v řadě z nich vzbuzuje i pocit, že se s dílem spisovatelky nezachází právě pietně.
Druhá půle představení je však už potřebnou syntézou, herci dospěli k výslednému tvaru inscenace a dělí se o něj s obecenstvem. I tak si ale divák zřejmě bude klást otázku, zda v osudu divé Báry a v jejím životním postoji autor a režisér nehledá jakousi druhoplánovou hloubku, která v povídce není, a zda vcelku banální životní situaci herečky nerozehrává do přehnaně existenciálních poloh.
V každém případě i takové připomenutí Boženy Němcové a jejího díla může přispět ke kladení nových otázek a hledání nekonvenčních odpovědí.
Autor: VLADIMÍR KOLÁR
[ PŘEDCHOZÍ ČLÁNEK | NÁSLEDUJÍCÍ ČLÁNEK | NÁVRAT NA OBSAH | FORMÁTUJ PRO TISK ] |