PŘEBYTEČNÝ ANDĚL (Daranus, Řitka 2008, doslov Karla Sýse, ilustrace a grafická úprava Jana Gablera, který spolustvořil už Krajinu vláčků Piko, Spáčilovu prvotinu), druhá sbírka veršů Dušana Spáčila, hořce ironicky definuje štěstí tak mnohých: „dívat se, ale nevidět“, rozumějme: nevidět neštěstí, nesvobodu, ničivé války. Znepokojivé vibrace dnešního světa zasahují básníka až s tělesnou naléhavostí, první oddíl nazval Kinedryl, druhý Peristaltika duše. A ten končí Depresí: „Nejhorší noční můru / mívám, jen když jsem vzhůru.“ Spáčilova Zpráva z ráje je zpráva z dnešního ráje, z nákupního centra Eden, kam právě „dorazili čtyři strašliví jezdci z Apokalypsy“, ale naštěstí i „škoda osedlaná růžolícím Karlem Sýsem“, tedy básníkem, což způsobí v tom náhražkovém ráji poplach, zděšení.
Neboť poezie je nápodobě, simulakru ráje nebezpečná: umí dívat se, vidět, vědět. Vědět, jak praví Spáčilova báseň Osud, že „náš život je rizikový jak dálnice D 1.“
Kinedrylem na cestu tímto třesavým světem, který brání i milování („Mám malou příhodu břišní / Tak mi teď neříkej - Spíš s ní?!“) a v němž člověku co chvíli „dojde kredit“ a zdá se mu „hrozný sen“, je humor, nahořklý, nakřáplý, bizarní, ale humor. A přimknutí k lidské každodennosti, kde člověk přebytečnému andělovi vypadlému z nebe půjčí svetr a dýchne na brýle: „Je totiž večer / A každý anděl hledá / Strážného člověka.“ Tomu přimknutí k životodárné obyčejnosti od Rodinných mýtů přes Kryštofa (Kolumba), který „naposled byl viděn u Azor, / prý tam zbouchl Ninu nebo Marii,“ až po hřejivou Vzpomínku říká Spáčil Autopilot.
S tím autopilotem vlastně proletíme i roky 1950-2008, podnikem doktora Fausta, posledním oddílem sbírky, na jejímž konci zhasne umělý jas, splihnou křídla konzumního egoismu a „zbývá jen hluboká černá.../ a na ní nápis Méně tekel! / O poruše informuje Microsoft.“
Jak výstižněji říci, co umělý virtuální svět čeká a nemine?
Jak lépe naznačit, co může pro člověka znamenat, když se vymaní z jeho dosahu?
Na konec své recenze Spáčilovy víc než slibné první knížky jsem vepsal otazník: udrží básník směr, jímž se vydal? Udělal víc: tak jako Rabi Löw z jeho básně Setkání s mudrcem „hledá rozhlasem / zloducha, který ztopil šém / - co prý teď chudák Golem?“ - a ten šém života, laskavosti, lidskosti nalézá a vkládá do básní, které dekonstrukci Mařenky a Honzíka z pohádek jenom trpně nepřihlížejí. Z cest, na nichž je otloukán, přináší Popelce přece vše betlémskou hvězdu poznání, to jest naděje. A taky „zlatý fix slunce“.
Autor: MILAN BLAHYNKA
[ PŘEDCHOZÍ ČLÁNEK | NÁSLEDUJÍCÍ ČLÁNEK | NÁVRAT NA OBSAH | FORMÁTUJ PRO TISK ] |