Je 17. listopadu, dvacáté to výročí sametového převratu. Nebyl to ani převrat, ani revoluce, o sametu nemluvě. Pouze bychom mohli hovořit o dvacetiletých termínech, což je pravidlem dvacátého století, střídání uniforem, módy a časových zvyklostí. Tudíž bychom si mohli i letos jako v některých jiných módních proměnách zvláštní oslavy odpustit. Zejména nevíme-li, co se odehraje zítra ráno, a diskutujeme-li v různých odhadech, zda nám poslední dvacetiletí za velké oslavy stojí. I Václav Havel si před časem povzdechl, že jsme si ledacos mohli odpustit. Jen podfuků, láteření panstva, rozkrádání rodinného zlata, tunelů a lží, hlavně lží, bylo za tu dobu opravdu nadbytek.
Pohled na Letenskou pláň a procházka Václavským náměstím v nás vyvolává pocit trapnosti, špatných vzpomínek a lítosti nad osudem, který postihl naši triumfální figuru, jezdeckou sochu a rytířskou postavu Václavovu. Náš milovaný Václav viděl roku 1918 shazování rakouských orlích symbolů, ve vší slávě jej objížděl T. G. Masaryk. Pozoroval sokolské pochody a přehlídky legionářů. Též mnohokrát zaplněné celé náměstí, jednou československou armádou, později hajlujícím davem. Též tudy táhly v zasněženém březnu 1939 hladové kolony, které se odsud vydaly s Adolfem Hitlerem až na Hrad.
Potom tu vlály trikolory, a opět se sem natlačily zástupy různých stran a hnutí, projely se tudy ruské tanky, dokonce dvakrát, a vznešený Václav shůry bronzového koníka pozoroval, jak se pakáž po každé mocenské proměně vyřádila – většinou ke škodě a bez slušnosti.
Poslední Václavova vzpomínka náleží ovšem listopadu před dvaceti lety. Historik, který již dopodrobna zná, jak procházejí českými zeměmi dějiny, už tušil, že poslední aranžmá bylo již dávno a detailně připraveno a že takzvané cinkání u Václava i jinde bude mít nepochybně svou dohru. Málokoho napadlo, že sliby rezavého Václava Havla z balkonu Melantrichu o lidskosti, pravdě, lásce, o zkrášlení země, o skvělém zdravotnictví a podpoře chudých se promění ve velkou zlodějinu a zklamání lidí plných naděje. Z kouzelnického představení si jen lež zachovala svou správnou špatnou pověst, zatímco láska byla proměněna ve šmírování, ničení lidských životů a nenávist. Špinavé spisy, sepisované dřívějšími zločinci, byly připraveny k vytažení podivných losů, zejména když někdo ve velkém tažení za pravdu komusi překážel. Nová pakáž si ovšem nanosila vlastní loterii z vnitra rovnou domů, kde ve škatulích pod postelí skutečné doklady ukryla nebo přímo zničila To proto, aby se zapomnělo, že v komunistických časech pod jednou vlajkou žilo všech 17 milionů občanů. Až na pár „hrdinů“, jichž bylo skutečně a doslova právě jen pár. A to mnozí připravovali režii proměn a her, rovnou havlovsky divadelních. Podle toho také Vaškovy teatrální pokusy vypadaly. Nebylo tedy nezbytné vyhlásit smutek uprostřed vulgarity mocných, modrých i oranžových, v chudobě ducha, i uprostřed krize morálky a ekonomiky.
Nicméně v Čechách se s počátkem nového tisíciletí doopravdy muzicírovalo. Václav Havel doprovázel tlučením bubnů internacionálu, starou to dělnickou hymnu, kterou jako revoluční píseň formou i obsahem vytvořili hudebníci francouzského proletariátu. Prezidentským fanfárám neodzvonilo, když šéf kabinetu posledního prezidenta vyjednával o volbě s králem ostudných lobbistů. Státního vyznamenání se naopak dostalo Karlu Gottovi, který býval a nejspíše ještě je hudebníkem zapomnění. Neboť vždycky bylo užitečné přikrýt levnou hudbou těžké chvíle otloukaného národa. Přesto se český slavík při převzatí jedné z medailí ani nezačervenal.
Jen na výšinách nebeských se hanbí dodnes Karel Kryl, který se styděl a hořekoval při vzpomínce, že jej Vašík Havel donutil, aby ve dvojici s vyznamenaným Gottem zazpíval hymnu, s půvabnými slovy, i když si nejsme jisti: „kde domov můj“, ach kdepak ten domov je Možná, že bychom mohli poděkovat sametovému manažerovi Václavu a proto povýšit na hymnu jeho nejoblíbenější píseň. Ta je aktuálnější než kdy předtím. Je to píseň, zdůrazňovaná Havlem od počátku vlády dodnes:
„Pec nám spadla, pec nám spadla, kdopak nám ji postaví…“
„No přec naši zloději.“
„Amen. Amen. Amen.“
Autor: TOMÁŠ VLK
[ PŘEDCHOZÍ ČLÁNEK | NÁSLEDUJÍCÍ ČLÁNEK | NÁVRAT NA OBSAH | FORMÁTUJ PRO TISK ] |