Verše Marie Veselé (ročník 1947) samozřejmě po léta čtu v Obrysu-Kmeni a dalším levicovém tisku, četl jsem i leccos z toho mála, co se o nich už napsalo, a myslel jsem, že je znám; že jsou to kultivované verše, jaké píší obětaví a skromní lidé jaksi na okraji své práce, kulturní činnosti (Marie Veselá se od začátku podílí na příkladné aktivitě střediska Výboru národní kultury i jiného levicového dění v Brně) a starostí o rodinu. Neočekávaje od jejich knižní publikace mnoho, četbu jak VZÝVÁNÍ JITŘENKY (Brno 2008, vyšlo zřejmě vlastním nákladem) tak výboru z lyriky NEJEN O LÁZCE (Praha, Balt-East 2009; ilustrovala Marie Vrbová, autorčina dcera) jsem odkládal ze dne na den a měsíc od měsíce. Až ve dnech mezi Vánocemi a Novým rokem 2010 jsem po těch dvou nevelkých publikacích (28 a 72 stran) sáhl, abych splatil trapný dluh, dluh konečně pořádně přečíst a napsat recenzi - a užasl jsem. Musel jsem si přiznat, že předtím jsem verše Marie Veselé jen četl, místo abych se do nich zaposlouchal. A to je, jak ví každý skutečný čtenář poezie, obrovský rozdíl.
Jak v sešitku příležitostných veršů Vzývání Jitřenky, tak ve výboru ze z autorčiny dosavadní lyriky jsem se setkal se spontánně mélickou poezií až neuvěřitelně zvláštní: ani při opakované četbě jsem v přirozeně plynoucích verších, ať už Za Miroslavem Florianem nebo myslících na Marii Kudeříkovou, ať inspirovaných přírodou, Svratkou, rostlinami, maminkou či osudem a dílem Leoše Janáčka, nenašel jediné slovo zbytné, jediné chybějící anebo stylově chybné, zkrátka připadal jsem si, že čtu verše nepochybného klasika, jehož jazyk je nad pomyšlení čistý a stále svěží.
Zároveň jsem si uvědomoval neméně zvláštní věc: tato básnířka nepatří k žádné literární škole, k žádnému směru, žádné popsané a prozkoumané už poetice, je svá. Pravda, kdo by nad jejím Herbářem (ze sbírky z 90. let je ve výboru jeden oddíl) nepomyslel na Moje přátele Jakuba Demla? Právě ze srovnání s nimi však básně Marie Veselé vycházejí bez ztráty kytičky, nejsou v nejmenším odvozené, nebo jak se taktněji říkává: Demlem inspirované. A co u některých autorů v časech, kdy básníci mívali za verš vyhláškou stanovený minimální honorář, budívalo podezření, že je jen kvůli korunám, totiž psaní básně ve velmi krátkých verších, často tvořených jediným slovem, u Veselé má hluboký smysl: zvolňuje četbu, dává každému motivu a obrazu příležitost, aby vyzářil svou energii, a slovu nebo sousloví možnost, aby správně vyznělo. A celek přitom díky splavné proudnosti není rozsekaný.
Místo opisu a popisu vždy kulhavého si dovolím ukázat básnířčin způsob výstavby básně na básni z janáčkovského cyklu, na Intermezzu (Luhačovice):
Ty chvíle, / kdy sladce / dýchají akáty / a do vody / padá stín, / v dálce bloudí / nad nocí káně / a vyhlíží / srpek Dianin - / ty chvíle, mé ticho, / kde jsi? / Čeká na odpověď / zelená tišina, / čeká na odpověď / a rosa v ní / pomalu usíná. / Slavičí píšťalka / perlí své / staccato, / začíná večer, / živote, / nic není / skončeno, / nic není / začato.
A ještě aspoň jednu ukázku, Leden, leden plný hry ve službě prozření:
Letěly labutě, / letěly / nad řekou / Svratkou, / letěly proti / proudu, / asi vstříc / jaru / a to je / dosud za / horami - / braly to / proto / zkratkou. / Letěly / nízko / nad hladinou, / po které vlny / s ledy plynou, / daleko k jihu, / k řece Moravě. / Letěly nízko, / snad / že naděje / a smutek jsou / si blízko / a slunce spí si / v dálavě.
Kdybych ještě kdy v životě dostal možnost uspořádat antologii z české moderní poezie a směl bych do ní vybrat jen sto básníků, nezaváhal bych ani vteřinu a z Marie Veselé bych tam zařadil nejednu báseň. Kdybych si konečně „splnil svůj sen“ sepsat svou Poetiku moderní české poezie, byly by v ní příklady z Marie Veselé u velice mnoha pojmů, u všech možných typů výstavby verše a básně, u většiny figur opakování slov, u rýmů, asonance, u čarování s přesahy, u umění užít funkčně hovorového obratu (labutě „braly to proto zkratkou“) atd. A kdybych byl uznán za hodna sestavit čítanku, básně Marie Veselé by mi garantovaly, že by tu školní četbu žactvo bralo.
To všecko se mi jistě nepodaří. Ale jsem si jist, že Marie Veselá v antologiích, čítankách a knihách o poezii bude, jen co se už konečně přeženou vichříce hnusného hněvu, hlupácké nenávisti a tyranie tzv. volného trhu. A už teď vyhlížím moudrého nakladatele, který pochopí, že pouhý výbor z této básnířky vůbec nestačí.
Autor: MILAN BLAHYNKA
[ PŘEDCHOZÍ ČLÁNEK | NÁSLEDUJÍCÍ ČLÁNEK | NÁVRAT NA OBSAH | FORMÁTUJ PRO TISK ] |