Jan Baar, čtenářům Obrysu-Kmene známý svými předchozími knihami Na hranici (2006) a Na hranici dvou světů (2007) vydal v Klatovech svoji prvotinu OBRÁZKY Z KLENČÍ.
Autor se narodil v roce 1923 v chodském Postřekově, později se rodina přestěhovala do Klenčí. Za Protektorátu se vyučil truhlářem a byl totálně nasazen na práci v Bavorsku. Po roce 1945 vystudoval střední školu a následně vojenskou akademii, poté sloužil u pohraniční brigády v Sušici, kde žije dosud. Řadu let, zvláště po odchodu do důchodu, se věnuje literatuře a studii historie Chodů. V letošním roce dokončil biografii svého jmenovce, chodského spisovatele Jindřicha Šimona Baara, která má i rozsáhlou fotografickou část.
Jan Baar ve své třetí knížce předkládá životní osudy lidí malého podhorského městečka na přelomu 19. a 20. století. Jak sám uvádí v krátké předmluvě: „Pokouší se podat obraz tehdejší doby tak, jak ho zachytila paměť od starší generace, zejména čerpal z vyprávění svého otce a své tchýně.“ Po zmíněné předmluvě následuje úvodní pasáž, kde nás autor stručně seznamuje s minulostí Chodů a v jejím závěru nám připomíná, že Klenčí našemu národu dalo tři nepřehlédnutelné kulturní velikány: spisovatele Jindřicha Šimona Baara, hudebního skladatele Jindřicha Jindřicha a spisovatele Jana Vrbu; všichni jsou pochování na místním hřbitově.
Samotný děj románu začíná zasedáním městského zastupitelstva Klenčí, které se radí, jak nejlépe přivítat nové století. Zde se poprvé setkáváme s učitelským mládencem Jindřichem, který supluje na místní škole za nemocného podučitele Vrbu. V Jindřichovi samozřejmě poznáváme pozdějšího hudebního skladatele, který už v mladém věku chodí po vesnicích a sbírá lidové písně z celého Domažlicka, Přimdska a Tachovska a díky jeho úsilí neupadly v zapomnění. Jindřich se zamiluje do slečny Julinky z pošty, která je však dcerou bohatého mlynáře Tauera a ten jejich lásce nepřeje. Leckdo může namítnout, že psaní na téma nešťastné lásky je už obehrané, ale je třeba podotknout, že se autor převážně vyhnul úskalí laciného líčení dojímavých scén, které bychom zákonitě očekávali.
Ještě jedna láska je součástí vyprávění, jímž autor těká po osudech svých četných postav. Děj rozhodně výrazně poznamená i seminarista Jakub Feit, do jehož nitra se autor ponořil snad nejhlouběji. Jakub se ocitl v semináři, protože - původem z nuzných poměrů - by jinak živořil, ale i přestože se snaží věřit, nedokáže v sobě potlačit nezkrotné mládí a pobuřují ho nespravedlnosti té doby. Nikdo se nediví, že ho silně přitahuje mladá služka Dorotka a jako natruc se neskrývá s tím, že ji miluje. Z jeho úst slyšíme slova: „Přírodě se nikdo neubrání. Myslíš, že ti nahoře žijí podle víry? Něco jiného nám říkají a něco jiného dělají. Je to největší pokrytectví, jaké může existovat. Vymysleli celibát, abychom se nemohli ženit a veškerý majetek aby připadl církvi.“
Jakub je vysvěcen na kněze, ale jeho chování se nezmění, zákonitě se stane trnem v oku pokryteckých svatoušků a svých nadřízených. Ale Dorotky se nevzdá, jednu noc s ní potajmu opouští faru a vydávají se do Hamburku, aby se přes moře dostali do Ameriky, která i v těch časech byla cílem všech, kteří doma ztroskotali.
Své místo ve vyprávění mají radní v čele s purkmistrem Kladívkem, sedláci, hostinští řemeslníci, doktor Bozděch, ale i prostí lidé, mezi nimi ponocný Orlák, s nímž strávíme nejednu noční obchůzku a přesvědčíme se, že ví o všem, co se kde šustne, ale taky že si dobře uvědomuje, že nikdy nebude roven těm, kdo mu tuhle práci poskytli. Objevuje se tu i socialista Pivoňka, který zakládá o velikonočním pondělí první dělnický podpůrný spolek s dělníky a podruhy v hospodě Na Šumavě, je tu dokonce i řeč o Manifestu, který k nám propašovali z Německa.
Myslím, že autor se úkolu, který si dal, zhostil dobře, protože román je čtivý a přestože je napsán s jistou tolerancí ke všem postavám, je z něho cítit, na které straně Baar stojí. Nelze pochybovat o jeho silném sociálním cítění. A je třeba dodat, že autor Obrázků z Klenčí má smysl pro dramatičnost děje i situací, které z něho vyplývají.
Autor: MILAN DUŠEK
[ PŘEDCHOZÍ ČLÁNEK | NÁSLEDUJÍCÍ ČLÁNEK | NÁVRAT NA OBSAH | FORMÁTUJ PRO TISK ] |