A ty pokoje mají okna a dveře a každý kdo vstoupí, si může vybrat, kam půjde a odkud se bude dívat. Tak tímto způsobem nabízí Alice Munroová (1931) interpretaci svých textů. Alice Munroová píše povídky. Společně s Margareth Atwoodovou získala kanadské literatuře světovou proslulost. Zatímco Atwoodová se nevyhýbá románové ploše, Munroová zůstává věrná povídce. V souboru Už dávno ti chci něco říct, s nímž se měl český čtenář možnost před časem seznámit, uvádí praktický zřetel tohoto žánru. Rozsah povídky dovolil autorce vyplnit časovou proluku, která zůstala při péči o rodinu. Ten rozsah je víceméně konstantní, jak dokazuje nový svazek NEPŘÍTEL, PŘÍTEL, CTITEL, MILENEC, MANŽEL (Paseka 2009, str. 320). Kromě padesátistránkové titulní povídky se všechny točí kolem třiceti stran. A to je co říct...
Zatímco první soubor obsahuje texty s jasně vyhraněným půdorysem, kde každá povídka vypovídá o určitém časovém úseku, druhý je charakterizován prolínáním; titulní povídka z první sbírky je vzpomínkou na otce, s nímž Munroová jako dítě obrážela kraj. Otec se živil podomním obchodem, takže text je zabydlen množstvím postav, převážně ženských. Autorka mistrně zobrazuje jejich vztah k otci od lhostejnosti přes vřelost, až po city hluboké náklonnosti. Jako by se už někde tady rýsoval víceslovný název druhé sbírky. Ten nemusí čtenář chápat jako proměnu hlavní postavy, může připustit, že půjde o vícero postav, jak má autorka ve zvyku.
Obdobné je to s přenosem motivů; v jednom z textů první sbírky líčí Munroová, jak cestovali s rodinou přes kontinent za rodiči. V jednom z kempů spustili na okamžik děti z očí. Děsivé zpodobení topícího se dítěte (prstenec vlasů) až po zdárnou resuscitaci je umocněno strohou vizí – co by, kdyby. Tato vícevrstevná spekulativnost jako projev tvůrčího nezbytí je patrná z povídky Paměť (Nepřítel, přítel...). Meriel se s manželem zúčastní přítelova pohřbu. Je představena neznámému lékaři, který se nabídne, že ji doprovodí do domova seniorů, kde chce navštívit příbuznou. V čase, který jí zbývá do návratu k rodině, přijme jeho pozvání do bytu a tam (...překvapena prudkostí touhy) se pomilují. Dál není nic. Po létech, kdy už si nedokáže vybavit milencovu podobu, dozví se ze společenské rubriky novin, že zahynul při leteckém neštěstí. Meriel cítí potřebu zorganizovat si své vzpomínky. Její život se přece mohl ubírat jiným směrem. Mohla manžela opustit. Mohla... Co všechno mohla! A opětovně známé – co by, kdyby.
Personifikace možností je realizována v povídce, autoportrétu – Kopřivy. Tady jsme svědky hrdinčina vývoje od dětství po zralou dospělost. Jen tak mimochodem je exponován studnařův syn Mike, s nímž se jako dítě nakrátko skamarádila. Teď ho má znovu před sebou, když přijela na návštěvu ke známé Sunny, jíž vděčí za uvadající přátelství. Munroová nechává ty dva prověřit možností láskyplného citu, který věk neumenšil. Jenže... Směřování odstartované polibkem zhatí živly v podobě ledové smrště. A jako by na tom nebylo dosti, Mike se vytasí s informací, že nešťastnou náhodou přejel svého tříletého syna. Už se nikdy nepotkají.
Co říci na závěr? Příměr o stavební architektuře domu s množstvím pokojů v sobě může skrývat tajemství; všechny pokoje se nemusejí nechat napoprvé přehlédnout. Co když se někde vyskytuje alkovna, tajemný přístěnek v podobě třinácté komnaty s nadílkou Modrovousova vejce? Co když solidně vypadající podesta maskuje nebezpečné propadliště? Co když...?
Autor: FRANTIŠEK SKORUNKA
[ PŘEDCHOZÍ ČLÁNEK | NÁSLEDUJÍCÍ ČLÁNEK | NÁVRAT NA OBSAH | FORMÁTUJ PRO TISK ] |