Neměli bychom zapomínat na takové významné osobnosti české provenience v minulosti, které v sobě sjednocují pokrok i umění, jak o tom svědčí život a dílo radikálně demokratického politika, žurnalisty, spisovatele a revolucionáře Josefa Václava Friče. Příležitost k tomu poskytuje i skutečnost, že na 14. října připadá 120. výročí jeho skonu.
Jaký byl? Narodil se 5. září 1829 v rodině význačného pražského advokáta a předního vlastence Josefa Františka Friče, který náležel k předním reprezentantům liberálního vlasteneckého měšťanstva. Rodina původně bydlela v místech, kde dnes stojí palác Lucerna, později se přestěhovali do Pasířské ulice, do domu U Zlatého prstenu, přímo proti obydlí Františka Palackého, ale pak znovu do Vodičkovy, do druhého patra domu zámečníka Müncha.
Mladý Josef vystudoval pražské akademické gymnázium. Od samého začátku - nesporně pod vlivem vysoce kultivovaného a demokratického ovzduší rodiny - projevoval velké úsilí „udělat něco velkého pro vlast“. Možno jistě říci, že musel být unášen dobovým romantismem, který se projevoval i jeho hlubokým přesvědčením, že je povolán vždy a všude být v předním sledu. Nechť to bylo ve veřejném životě, anebo v literární tvorbě. Ostatně o tom svědčí i hodnocení kolegů a přátel, kteří mu přisuzovali roli romantického básníka, jenž chtěl být „věštcem budoucnosti a vychovatelem lidu“.
Sedmnáctiletý Josef Václav odešel v roce 1846 - samozřejmě bez souhlasu rodičů - do ciziny. Žil a svět vnímal v Londýně a pak v Paříži, kde mimo jiné prošel i jistým vojenským výcvikem v režii polské revoluční emigrace. Když se vrátil do Prahy, aby dále studoval filozofii, ihned se horlivě zapojil do příprav revoluční akce. Stal se členem Repealu, tedy debatního klubu pražských
radikálů české i německé národnosti, která svůj název odvozovala od stejnojmenného irského národně osvobozeneckého hnutí. Na jeho půdě se postupně utvářel radikálně demokratický program. Činnost „repealistů“ vyvrcholila 11. března 1848, kdy bylo z jejich iniciativy zorganizováno shromáždění ve Svatováclavských lázních, které formulovalo národně politické požadavky.
Jakmile v červnu téhož roku vypuklo v Praze povstání, tak se právě radikální demokraté jako Frič, Sabina a Arnold postavili do jeho čela. Hlavní štáb revolucionářů se nacházel v Klementinu. Tam se soustředili ozbrojení studenti a dělníci z blízkých kartounek a tiskáren. A právě jejich faktickým náčelníkem se stal devatenáctiletý student Josef Václav Frič, jenž ve svých vzpomínkách líčí, jak tehdy přijel k Staroměstské mostecké bráně na hnědáku a vykřikl: „Já tady komanduji! Ke mně hoši, kdo z vás tu, kdo!“
Frič dále popisuje, jak studenti obsadili Klementinum a jak byli stanoveni velitelé okolních barikád a jak vyzváněl na poplach zvon Salvátorského kostela. Hned prvního dne se podařilo zajmout pražského místodržitele hraběte Lva Thuna, který však byl posléze propuštěn přes Fričovy protesty na osobní záruku Františka Palackého.
Když bylo povstání potlačeno zásahem vojska generála Alfreda Windischgrätze, byl Frič nucen z Prahy uprchnout. Vrátil se však a podílel se na přípravách májového spiknutí 1849. S dalšími radikálními studenty založil spolek Českomoravské bratrstvo a zapojil se do příprav povstání inspirovaného Michailem Bakuninem, jenž se zúčastnil Slovanského sjezdu v Praze (červen 1848). Tento ruský anarchista si nesporně získával sympatie výzvami za rozbití rakouské nadvlády a za vytvoření federace slovanských národů.
Avšak Frič byl zatčen a 10. května 1851 odsouzen k 18 letům pevnostního vězení v Komárně. Zde také vznikla řada jeho literárních děl. Amnestií v dubnu 1854 mu byl zbytek trestu prominut. Po propuštění žil pod policejním dohledem v Praze a věnoval se literární a kulturně organizační práci. V té době připravil k vydání almanach Lada-Nióla a rovněž se aktivně angažoval na stránkách almanachu Máj. Ale v roce 1858 byl „pro své nenapravitelné chování“ opět zatčen a propuštěn pouze s podmínkou, že opustí Čechy.
A tak Frič pobýval v letech 1859 až 1879 postupně v Londýně, Paříži, Berlíně, Pešti, Záhřebu a Petrohradě. V tomto exilu vydával protirakousky orientované časopisy a snažil se obrátit pozornost evropské veřejnosti k českému národnímu hnutí, případně i k ideji samostatného českého státu. Všude vyvíjel aktivní politickou činnost ve smyslu svého přesvědčení o nutnosti rozbití Rakouska a osamostatnění českých zemí. Patří mu jistě obdiv, když ještě dokázal přitom řídit a vydávat celou řadu listů, například La voix libre de Bohéme v roce 1861 v Ženevě. V celkovém oslabení Rakouska po porážce v prusko-rakouské válce v roce 1866 spatřoval naději pro vznik takového státního celku, který by byl nezávislým a demokratickým. Byla to ovšem zase jen naděje. Realita byla úplně jiná. Přesto Frič nepolevoval a rozvíjel kontakty se známými revolucionáři, jako například s Gercenem, Bakuninem, Kossuthem a Garibaldim, či s předáky polských revolucionářů.
V roce 1880 se Frič vrátil do vlasti. Stal se publicistickým mluvčím mladočeské strany. Spolupracoval s Národními listy a také působil v Umělecké besedě. Souběžně vydával své Sebrané spisy obsahující zejména jeho beletristickou tvorbu. Jeho literární tvorba i nadále vyvěrala ve velké míře z jeho politických názorů a společenských postojů. Kromě toho svědčila o jeho obdivu k některým představitelům romantické poezie, především k Byronovi, ale i k Máchovi a Krasinskému. Například Byronův vliv lze vycítit již ve Fričově mladistvé lyrice Rozpravy duše a zejména pak v jeho romantické básni Upír. Svoji politickou poezii, kterou vytvářel hlavně za pobytu v zahraničí, soustředil ve sbírce Písně z bašty. Její vůdčí myšlenkou byla snaha posilovat protirakouský odboj. Byla sice dokončena už v roce 1862, ale za Fričova života se vydání nedočkala. Za jeho nejdůležitější literární dílo jistě možno označit čtyřdílné Paměti (1884-1887), které představují podrobné vylíčení zejména událostí z let 1848 a 1849, jakož i následné perzekuce. Obsahují i zajímavý obrázek o literární situaci v českých zemích padesátých let 19. století, zejména nástup generace Jana Nerudy.
Ale faktem zůstává, že Frič se po svém posledním návratu v Praze setkával již jen s prostředím, s kterým si nerozuměl. Jak o něm uvedl básník a fejetonista Josef Svatopluk Machar, „našel zde generace jiné, s jinými tužbami, jdoucí po jiných cestách“. Fričova díla byla sice přijímána s úctou (byť rozpačitou), ale na politické scéně se již více neuplatnil. Nicméně pro dějiny politického a sociálního myšlení zůstává Frič navždy zapsán coby průkopník demokratických názorů a pro literaturu jako tvůrce romantické touhy po činu ve jménu vlasti a svobody.
Autor: MICHAL RYBÍN
[ PŘEDCHOZÍ ČLÁNEK | NÁSLEDUJÍCÍ ČLÁNEK | NÁVRAT NA OBSAH | FORMÁTUJ PRO TISK ] |