Omlouvám se za použití slov ze známé písně o kopané. Skutečně je jich jedenáct jako ve fotbalovém mužstvu. Koho? Kriminálních příběhů Milana Duška v povídkové knize MRTVÝ Z NÁBŘEŽÍ (NAVA 2010, 142 stran).
Je mnoho způsobů, jak psát podobné příběhy. Jako hrůzostrašné historky plné morbidností, krve, sexu, násilí a napětí (jehož v kriminalistické praxi zase až tolik nebývá), jako jednoduché a zjednodušující soudničky (ó, ta nuda nad některými tzv. skutečnými případy), jako detektivní šarády, v nichž je až na posledním řádku odhalen a usvědčen zahradník, komorník nebo někdo úplně neznámý, do děje nezasáhnuvší, pokud možno ze dna společnosti. To všechno je již tak trochu za obzorem čtenářského zájmu. Samozřejmě, každý žánr vyžaduje svoje. I ty nejlepší básnické sbírky psané volným veršem oživí nějaký ten originální rým. Pro kriminální příběhy je nezbytná určitá míra napětí, tajemna a záhadnosti, jistý mlžný opar nad vzdálenými pastvinami, jakož i třeba jen načrtnutá kulisa společenského pozadí.
Základním půdorysem kriminálního příběhu jsou předpoklady pro trestnou činnost. Zjednodušeně: Pro zločin. Existují ovšem činy (chceme-li, tedy zase: zločiny), neslučující se s morálním kodexem společnosti, vyvěrající z poruch osobnosti, k nimž dochází odjakživa a bez ohledu na společenské podmínky. Od doby kamenné k dnešku. A žel, budou existovat i v budoucnu, přes veškerou prevenci a všechna bezpečností opatření.
Ve střízlivě podávaných příbězích Milana Duška ,,účinkují“ pachatelé ze všech oblastí společnosti, také motivy jejich negativního jednání představují pestrou škálu toho, co je obecně nazýváno trestnou činností. Zdařile využívá falešných stop, které vedou do slepých uliček, kriminalisté se musí vrátit na startovní čáru a začínat znovu. To není pouhá autorská licence, zvyšující napětí a poutající čtenářovu pozornost, to je odraz reality.
Duškův kolektiv osob z restriktivního aparátu je složen ze zdánlivě nevýrazných, ale profesionálně výkonných jedinců, tvořících konsolidovaný, schopný tým. Třebaže jsou kladnými ,,hrdiny,“ Dušek jejich přednosti záměrně nevystavuje na palčivém slunci, ponechává je ve stínu událostí, aniž by porušil základní etický kodex kriminálních příběhů. Včetně klasických detektivních románů a povídek, které strádají plnou věrohodností a v nichž dramatické události probíhají v uzavřeném, přesně ohraničeném prostředí s omezeným počtem postav.
Zmínili jsme se o základním etickém kodexu: Trochu nudná jsou všechna povídání, pokud postrádají ,,hrdinu.“ Jakéhokoli. V kriminálním příběhu to bývají vyšetřovatelé. Kriminalisté, pořádkoví policisté, soukromí detektivové, agenti různých tzv. tajných služeb, obhájci. Ojediněle i pramálo věrohodní, papírem šustící detektivové amatéři, kteří se prostě do děje připletli. Nikdy by však neměl v úloze hrdiny vystupovat viník. Pachatel, zločinec, vrah. Ale co naplat, stává se to. Častěji ve filmech.
Milan Dušek v povídkovém souboru Mrtvý z nábřeží dodržuje nejen zmíněný etický kodex. Nebojí se případného osočení z xenofobie a rasismu, mezi jeho pachateli jsou i příslušníci menšin, tak háklivých na sebemenší negativní zmínku. Vždyť i ten kocour Mikeš to schytal, jako kdyby jeho tvůrce mohl tušit, že budoucnost přinese zřízení ministerstva pro menšiny, jako kdyby neměli mít ze zákona všichni občané stejná práva, stejné povinnosti, stejnou odpovědnost, stejné nároky.
To samozřejmě není problémem literárním, spíš problémem nedokonalosti demokracie a jejího uplatňování. Milan Dušek ve svých příbězích tento problém respektuje, ale nebojí se nazvat bílé bílým a modré modrým. Tím překračuje běžné hranice současné kriminální povídky.
Autor: FRANTIŠEK UHER
[ PŘEDCHOZÍ ČLÁNEK | NÁSLEDUJÍCÍ ČLÁNEK | NÁVRAT NA OBSAH | FORMÁTUJ PRO TISK ] |