O umění a kultuře
Teprve čas ukáže rozdíl mezi kýčem a uměním, ale první odhady dělá kritika.
Dobrá harfenice svůj nástroj naklání tak, aby byl v harmonii s vesmírem.
Jízdárna pražského hradu má koně, který se pase na vzácné krajinomalbě.
Film vyskočil z okénka promítačky.
V první řadě kina si můžete natáhnout nohy, až do filmového plátna. To už stojí za to si naleštit boty.
Sešli se Steinway se Stradivárim o přestávce koncertu, který v newyorské Madison Square dirigoval Leopard Bernstein. Steinway šeptá do ouška Stradivárimu. „Na můj vkus řídí ten medvěd s poněkud kamennou tváří.” Leonard, který měl sluch, o jakém se nikdy nikomu ani nesnilo, se naklonil k oběma pánům a řekl: „Jestli je to jediná skvrna na tomto koncertu, pak s vámi vřele souhlasím.“
Akademik Slíva není žádná plíva, kreslí, píše, brousí vtip, aby se měl čtenář líp.
Růžové sny v Plané u Mariánských lázní se mohou ukázat plané i v Plané nad Lužnicí.
Vše, co napsal mezi řádky, nakonec převedl do sloupců.
Spisovatel G. K. Chesterton hýří vtipem, ale v našich končinách je brán spíše jako anglický dandy. Český smysl pro humor nemá takové nuance, aby zachytil humor v ostrovním éteru a ztrácí se v cárech neprůhledné mlhy. U nás je jiný rosný bod humoru a smích není vyvoláván příbojem, ale horskými fény, vlnící se studenou sprchou, přílivem tlaku na bránici a politickou situací, která není nikdy dosti dobrá…
Platonická láska se drží pravidel poetiky.
Štěstí je slepé stejně jako spravedlnost, o to víc však člověka potěší, když si ho všimne.
Masky z lednových plesů zůstávají až do masopustu.
Hlas svědomí národa – s ozvěnou hlasu básníků.
Úlet módního návrháře: dekolt až k lodičkám.
Měsíc chová úctu ke slunečním hodinám, ale příliš jim nevěří.
V zoo
Pravá zoo má i pavilón ředitele.
V zoo, stejně jako na safari, jsou narušeny podmínky potravních řetězců, tolerance a „společenského“ chování. Zvířata by měla absolvovat školu v přírodě ve své domovině.
Rybí potěr je dorosteneckou nadějí obce ichtyologů.
Jaký fantastický ohňostroj, jako by někdo přiblížil část kvetoucího vesmíru z galaxie MX 347 na dosah ruky. Jen chudáci psi jsou k smrti vyděšeni, neboť si myslí, že nastává konec světa.
Noční můra spí přes den v krabici s motýly.
Z Mathiolliho herbáře: Kýchavice bílá (Veratrum album) má vždycky pravdu.
Hřib sopečného prachu není v mykologickém atlasu, takže si ho piloti pletou s hřibem satanem.
Bouda pro cigaretové špačky.
Finanční spekulace
Bankomat je brankou finančních trhů.
Finanční svět má také svou zeď, kterou je třeba udržovat: Wallstreet!
Rozhazovači neberou vážně heslo „Čas jsou peníze“.
Zlatá slova ekonoma – 17ti karátová.
Silný bod pevnosti: brána věčnosti.
Hromada peněz je jako včelstvo. Pozor, také může ulétnout.
Devět z deseti židů ovládá finanční svět, ale jen jeden točí glóbem.
Bankomat je labutí písní peněžnictví.
Filosof, který je placen přímo ministrem financí, odvádí daně premiérovi.
Za hromadou peněz je vždy schován účetní.
Limuzina de lux: bankovky podložené mincemi.
I čekání na Godota už má numerické pořadí.
Stohy papíru se mohou změnit v labyrint doby.
Neštěstí s dobrým koncem se týká vždy jen pár jedinců.
Všechno je jinak, ale co je psáno, to je podtrženo a sečteno!
Nepoznáme-li se v dětech, je to naše neschopnost!
Nebe je příliš vysoko, ale v Londýně si na něj sáhnete z „Millénia“.
Všechny diskuse nemohou skončit v parlamentu, některé musí přeskočit na ulici.
Nová rovnováha
Zkušenosti starých šlechtičen se rovnají zklamání starých baronů.
Italská stěna, dar Silvio Berlusconiho české mafii, vhodná pro tunelování pražské kotliny.
Při soudech musíme položit klady a zápory na misky vah. Pro absolutní hodnoty je třeba zvolit správnou míru tolerance.
Chaos hledá souřadnice v systému GPS.
Mladí skáčou bango bee do propasti stáří.
Čas letí, kdo obrátí směr jeho letu?
Měj růžové brýle stále za ušima!
Pouštní spona vykládaná zrnky obsidiánu.
Barokní skřínka s tajnou schránkou zhotovená pro válečného radu, knížete Meternicha
Při párání starých oděvů se zvedá kosmický prach.
Nemocnice by měly stát za křižovatkou dějin.
Má zub času pod kontrolou také zbraně hromadného ničení?
Sametová revoluce utekla z divadla Na zábradlí
Vždycky je nějaká naděje proklouznout cedníkem. Řekl si makaron, když uviděl hladového.
Socha neznámého chodce s vystřelovacím deštníkem.
Byly popsány stohy papíru, a některé už i vyhořely.
I stoh papíru může být rozhlednou pro byrokrata.
Nouzový východ vám ukáže Don Quijote!
Tužka a ponorka
Žlutá tužka s nápisem www.evropská unie.cz píše skoro sama. Zní jako píšťala čedičových varhan a je z doby, kdy republika před časem řídila EU. Věřím, že nezavdala popud k žádnému finančnímu skandálu. Mám také kalendář, z přelomu milénia oslavující Prahu jako matku měst, jehož vydání také podpořila unie. Vyslovím-li slovíčko „žlutá“ tak mi v uších zní písnička Yellow submarine. Žlutá je ponorka, i když by na jejím kapitánském můstku mohly docela dobře „svítit“ i Vincentovy slunečnice.
Píši s tužkou EU jakmile se chci věcem dostat na kloub. Potápí se s tichým funěním, skoro neslyšně. Měl bych prohlédnout její webové stránky, zjistit kdo je jejím kapitánem, jakou má posádku, pod jakou vlajkou a kam pluje? Podléhá Bruselu nebo je řízena Natem? Žlutá ponorka s atomovou výbavou se noří do jižních vod Středozemního moře, je jako velryba, která vydrží pár hodin pod hladinou, co na tom, že se ve zdejších vodách obvykle neprohání. Dnes zde operuje. Zůstávám se svým adrenalinem na hladině moře informací. Život je mi přeci jen milejší, i když článek musím odevzdat do uzávěrky listu, tedy za chvíli. Polední slunce se tříští o hladinu jakoby někdo nařezával tužku na medové plátky.
V metropoli
Milionová metropole vytlačila zeleň z centra a dávno požrala i své periférie. Asfaltové povrchy připomínají, že tu již delší dobu vládne podzemní činnost. Tvář města se halí šedým šátkem, jen pár vitálních stromů svými kořeny nadzvedává tmavou krustu jako liány rostoucí v pekle. Komunikační systémy se oddělily. Některé se uchytily na zemi jiné v éteru. Ptáci poletují v ghettu a jejich zpěv se ztrácí ve svistu dopravy. Auta, auta, auta. Pomalu lezou centrem jako kovoví brouci a k tomu úzké koridory letadel, osobních kapsulí a vznášedel. Světélkující desky a páčky čekají na příležitost rozjet se, vzletět, překonat rychlost a zkrátit vzdálenost, která lidstvo v různých směrech stále dělí.
Aerodynamické tvary dopravních prostředků slibují vzlet mimo vymezené dráhy, ale zatím je to jen hudba budoucnosti. Dopravní prostředky popojíždějí, stojí v zácpách a přitom hltají benzín. Jejich oči žhnou jako láva vyvřelá z podsvětí. Z výšky deseti tisíc metrů megapolis připomíná spíše doutnající ohniště než organické město. Podsvětí ovládlo povrch a diktuje směr, protínání sofistických sítí a struktur, a určuje vývoj nové architektury. Dálniční exity odvádějí dopravu na letiště. Střední pruh se sklání prudce pod zem, levým se dostáváme na Arlingtonský hřbitov - vlajkovou loď severoatlantické civilizace, k níž se hlásíme, se všemi poctami pro ty, co nepřežili vojenské akce a položili život jako křehkou květinku na pomník akcelerující doby.
Mrakodrap
Nejvyšší patra politiky ukazují, že už máme mrakodrapy. Politická architektura není sice totožná s urbanistikou, ale přeci jen mají hodně společného. Jako každý jiný dům má i mrakodrap svého domovníka. Ten bývá „nahoře“ dobře zapsán, i když jde o funkci nadstranickou. Z důvodů bezpečnostních, a možná i praktických, se strana rozhodla převrátit dům vzhůru nohama - patro nejvyšší umístila v přízemí a naopak. Nic nákladného a také nic převratného. Opatření, které téměř nic nestálo a přitom, kolik se ušetří. Politici tím sice ztrácejí přirozený nadhled, de facto by však strana mohla sedět v jakémkoli domě, nebýt přebujelé administrativy a stranického aparátu.
Přijíždějící politické návštěvy vidí před očima mrakodrap a učiní si ten nejlepší dojem. Výtahy jsou však mimo provoz a jsou opatřeny cedulkou: “Je nevhodné používat výtah při požáru, výpadku proudu či jiné pohromně“. Zahraniční delegace a návštěvy končí v přízemí, kde se jich ujímají pověření hostitelé. S každým hostem je zacházeno dle předem zvoleného klíče. Bar i jídelny jsou umístěny ve druhém patře, kam bez doprovodu málokdo vystoupí. Propagační filmy se promítají v sálech I. a II. suterénu, kde se pořádají také různé politické akce a přednášky významných hostů a stranických lídrů.
Autor: IVAN FONTANA
[ PŘEDCHOZÍ ČLÁNEK | NÁSLEDUJÍCÍ ČLÁNEK | NÁVRAT NA OBSAH | FORMÁTUJ PRO TISK ] |