Černý týden na březích Biskajského zálivu

   V severošpanělské provincii Asturias leží na březích Biskajského zálivu město Gijón, známé především jako významný přístav, a to již z antické doby, kdy zde sídlila římská posádka, kterou osobně navštívil i římský císař Octavianus Augustus.
   Každoročně se toto přímořské město stává hostitelem unikátního festivalu literatury Semana Negra (Černý týden). Festival se koná již dvacet pět let; každoročně se tak jeden týden v červenci stane toto město domovem spisovatelů, umělců i stánkařů s nejrůznějším zbožím nejrůznější kvality.
   Festival založil v roce 1988 spisovatel, novinář a odborový aktivista Paco Ignacio Taibo II., rodák z Gijónu, který v roce 1959 s otcem emigroval do Mexika před španělským frankismem. Festival je tak od prvopočátku prostoupen duchem republikánské tradice, která je v této hornické a průmyslové oblasti velmi silná. Gijón a celá severošpanělská provincie Asturias byla během občanské války baštou republikánů a významným centrem levice, a to až do jejího dobití fašisty v říjnu roku 1937.
   Semana Negra je festivalem především detektivní, komiksové a sci-fi literatury. Pojem Literatura Negra, tedy „Černá literatura“, označuje detektivní romány. Každý den na festivalu probíhají diskuse se spisovateli prezentovaných knih, kteří v první den festivalu přijíždí do Gijónu tzv. Černým vlakem z Madridu, jsou slavnostně uvítáni na nádraží, odkud jdou za doprovodu slavnostní muziky, představitelů města a průvodu lidí do místa konání festivalu. Je to chvíle pro spisovatele často nezvyklá, kdy se z nich stávají významné osobnosti, kterým je projevována úcta a vděk.
   V letošním ročníku tento průvod nemohl proběhnout, vzhledem k radikálním protestům horníků v této oblasti, kteří vlak zastavili.
   Kromě detektivní a sci-fi literatury však festival nabízí i celou řadu historických a politických publikací. Celkově je festival zaměřen výrazně levicově, prezentují se zde různé kampaně a iniciativy. Za všechny uveďme například Fundación Federico Engels, která vydává marxistickou literaturu, organizace upozorňující na problémy dlužníků, připomínající republikánskou tradici, či iniciativa Sahara Libre.
   Součástí festivalu byla i řada výstav, týkajících se například současného boje asturských horníků proti vládním škrtům, nebo výstava fotografií z palestinských protestů i aktuálních událostí v Sýrii.
   Pořadatelé nezanedbávají ani potěchu těla skrze dobré jídlo a pití; nespočet menších či větších stánků láká na různé pochutiny a pravá kubánská Mojita. Kromě toho má festival i klasickou pouťovou část, kde naleznou zábavu děti všech věkových kategorií, večer pak oblast ožije koncerty a prostranství se zaplní bujarými mládežníky.
   Během festivalu vychází každý den noviny A Quemarropa (Zblízka), které informují o programu a událostech na Semana Negře.
   Letošní ročník festivalu byl věnován vzpomínce na významnou stávku asturských horníků, která proběhla v roce 1962, tedy v období diktatury Francisca Franka. Toto téma bylo velmi aktuální , neboť v současnosti probíhají opět velmi radikální protesty místních horníků, namířené proti vládním škrtům premiéra Rajoye.
   Současné pojetí festivalu Semana Negra je často kritizováno za přílišnou komercionalizaci původně intelektuálního prostředí. V současnosti probíhá diskuse, zda by nebylo lepší omezit pouťové atrakce a vrátit tak festivalu především onen intelektuální nádech, kterým je prvotně znám. Atrakce ve formě Parku kultury a oddechu Julia Fučíka působí poněkud nepatřičně oproti výstavám a diskusím o literatuře a umění. Na druhé straně však tyto atrakce přilákají řadu návštěvníků, kteří by jinak festival nezaznamenali. Ideálem tak může být obé v patřičné míře.
   Návštěva Gijónu a festivalu Semana Negra zanechá v člověku hluboké stopy, jedná se o zcela ojedinělý zážitek, který, jak jsem již poznamenal, prostoupí ducha i tělo návštěvníka.

Autor: VÁCLAV ČADA


Na všechny materiály prezentované na serveru obrys-kmen.cz se vztahuje zákon o autorských právech.
Jakékoliv jejich další šíření či využití bez výslovného souhlasu redakce nebo autora je zakázáno.
(c) 2001-2014 Obrys-Kmen   (ISSN 1210-1494)