1. Proč skončil socialismus?
V prvním přiblížení mě láká k odpovědi na tuto otázku použít jednu z průpovídek mojí babičky, že »dobré bydlo pálí«. Ale myslím, že pro vysvětlení bude pravdivější poznatek historického materialismu, že »technická úroveň výrobní základny je rozhodujícím faktorem při změně společenského řádu«. Je bohužel neoddiskutovatelnou skutečností, technická a výrobní základna kapitalismu byla zejména už v poválečné době o řád vyšší a nabízela občanům stále rozmanitější sortiment výrobků a služeb. A hlavně, přijetím sovětského modelu a opuštěním původně zamyšlené československé cesty k socialismu byl prostor k jeho postupné prohře otevřen, k čemuž značně napomáhala propagandistická činnost Západu zaměřená především na spotřebu i toho, co člověk k životu nezbytně nepotřebuje. K tomu je nutno připočíst i strnulost a velmi pomalou přizpůsobivost politiky vedení státu. A navíc: zahájit budování socialismu znárodněním malých živnostníků a řemeslníků nebyl nejšťastnější začátek.
2. Myslíte, že kapitalismus se už přežil?
Určitě! Současný svět se mi jeví, že je ve stadiu hledání něčeho nového. Socialismus sovětského typu, nebo kapitalismus ve své původní podobě to rozhodně nebude. Necháme se překvapit vývojem, ale změna potrvá desetiletí, i když nástup nových technologií postupuje dříve nevídaným tempem.
3. Jak by měl vypadat nový společenský řád?
Nový společenský řád by měl vycházet z hesla Velké francouzské revoluce – rovnost, volnost, bratrství. Myslím, že nic lepšího lidé dosud nevymysleli. Z marxismu by měl převzít politiku vyloučení vykořisťování člověka člověkem a tuto skloubit s technologiemi nové vlny, která se již rozmohla po celém globálním světě, a systém plánovitého řízení státu včetně materiální výroby. To zároveň přináší i negativa spočívající v tom, že ne všichni lidé budou moci být zaměstnáni jak v terciální sféře, tak i ve sféře výroby, a vyřešit tuto skutečnost nebude jednoduchý úkol.
4. Co je nutné, abychom jako stát byli suverénní a zachovali si národního ducha?
V dnešním globalizovaném světě malý stát, jako je náš (který byl ještě zmenšen nesmyslným rozdělením), se musí opírat o nějaký kolektiv, lépe spojenectví malých a středních států. Jen takové spojenectví může být nebo už je protiváhou států velkých (např. Německo, Francie atp.) A v rámci toho rozvíjet ducha národní hrdosti, vlastenectví, vzdělanosti a pracovitosti a tím upevňovat soudržnost celého spojenectví.
5. Dělá náš stát kulturní politiku?
O stavu kultury mimo jiné vypovídá každodenní obsah zpravodajství veřejných sdělovacích prostředků.
ZDENĚK VESELÝ, Ing., starobní důchodce (1932)
Autor: ZDENĚK VESELÝ
[ PŘEDCHOZÍ ČLÁNEK | NÁSLEDUJÍCÍ ČLÁNEK | NÁVRAT NA OBSAH | FORMÁTUJ PRO TISK ] |