Pod názvem SLUNEČNICE vydala Petra Lhotská v roce 2012 kompaktní disk, obsahující mluvené slovo za doprovodu specifických zvuků a melodií. Disk je doplněný obsáhlým bukletem, který je v podstatě malou básnickou sbírkou s 21 tituly.
Jako „autorky textů a zážitků“ jsou podepsány Petra a Veronika Lhotské, tedy tvůrkyně textové složky Petra (38) a její dcera Veronika (20). Jako spoluautorky, které přispěly hudebním podkresem, jsou uvedeny Sestry Steinovy. Dílko však nevzniklo jako mluvené slovo pronášené k hotovému hudebnímu podkladu, ale cestou opačnou – tóny a zvuky se k textům přidaly až ve finální fázi. Nedílnou složkou miniknížky jsou výrazné kresby Václava Šipoše.
Básně je možné číst či poslouchat i bez klíčového údaje, ale pro objasnění celého kontextu by měl čtenář či posluchač vědět, že se jedná o dvojitý osud maminky s dcerkou, u níž se krátce po narození rozvinulo kombinované postižení. V současné době, na prahu dospělosti, má Verunka stále duši dítěte předškolního věku a obtížně se pohybuje. Podle autorčiny metafory se s dcerkou podobají dvěma slunečnicím, které nemohou jinak, než k sobě stále otáčet hlavy. V reálném světě je životní prostor malé a velké ženy vymezený zejména jejich domovem, venkovským stavením se zahradou, stojícím na předměstí Příbora.
Jednotlivé texty vznikaly postupně, od prvního roku Verunčina života až do jejích 20. narozenin v prosinci 2012. Sledují tedy dlouhý časový úsek, který lze vnímat jako zobecňující vhled do problematiky soužití se zdravotně postiženým dítětem. O tom, že se nejedná pouze o záznam jednoho individuálního osudu, svědčí mj. i zařazení textu Dopis, který je výpovědí autistického chlapce.
V básních sledujeme z jednoho úhlu pohledu věčný souboj s úskalími a omezeními, strachem ze záludných překvapení, která nemoc přináší, s postupující únavou i beznadějí. U toho však Petra, jako maminka ani jako básnířka, v žádném případě nezůstává. Dominantní prvek básní je dokonce přesně opačný! Je jím radost, prožívaná naplno a s dychtivým potěšením.
Autorka je profesí herečka, tomuto povolání se aktivně věnovala i řadu let po Verunčině narození. Později však zvolila jako životní poslání péči o dceru. Petra Lhotská je však zejména člověkem, který je obdařený nejen nutnou dávkou oddanosti a trpělivosti, ale zároveň nezkrotnou bytostí, zvyklou svištět životem s otevřením hledím, srdcem na dlani a neutuchající vášní pro nové vjemy a lidi. Dokonce žije na samé hranici hazardu s vlastním zdravím, když značnou část vitality čerpá „na dluh“ ze své budoucnosti. Dvacet let prožitých „nad propastí“ je však příliš dlouhá doba, v níž autorka vědomě a její dcera s řadou překážek a nepříjemností, ale vnímavě a radostně, žijí děj nespějící ke klasickému happy endu. Básnířka náhle před nic netušícím čtenářem vyvstává jako výrazná, v nejlepším slova smyslu ženská osobnost, která příliš neodpovídá tradiční představě o matce postiženého potomka jako vtělené světici bez vlastních tužeb a potřeb, případně odchylek od ideálu.
Koktejl dojmů a myšlenek je v textech umixován z příměsí sladkých a lahodných, ale i hořkých a trpkých. Všechny variace chutí, zvuků, doteků, vůní i zrakových vjemů (ano, texty není možné vnímat jinak než se zapojením nejzákladnějších smyslů) splývají v neočekávaných akordech, bořících kdoví proč a kdoví odkdy zažité mýty o sebeobětování a potlačení celého lidského života ve jménu mateřské lásky. V tomto ohledu je Petra Lhotská v podstatě průkopnicí, překvapující odvahou, otevřeností a odhodláním nenechat si uniknout jedinou příležitost k potěšení ze všech darů přítomnosti a přenést tento nadlehčený až hravý přístup i na dceru.
Ve chvíli, kdy se den za dnem, noc za nocí blížily Verunčiny dvacátiny, přizvala autorka textů ke spolupráci několik umělecky, ale zejména lidsky spřízněných tvůrců, aby spolu s nimi dala cédéčku s vloženou knížečkou konečnou podobu. Již mnoho let patří mezi její nejbližší přátele sesterské duo muzikantek, které spolu v dřívějších dobách vystupovalo pod jménem Sestry Steinovy. Na bukletu jsou obě uvedeny občanskými jmény: Karolína Kamberská a Lucie Vokáčová. Postaraly se o samostatný autorský vklad, unikátní hudební doprovod k přednesu textů, který je směsicí zvuků vyluzovaných nejen strunami a klávesami, ale i různě škrábavých, drnkavých či skřípavých akustických signálů, rytmizovaně nesoucích děje, okamžité emoce i sdělované pravdy. Zdůrazňují pointy jednotlivých poetických výpovědí, jež se snad mohou zdát obyčejné. „Zdravým“ čtenářům a posluchačům, kteří světu „jiných“ lidí nepřivykli nebo zvolili vážný až chmurný postoj, se vyznění básní, v kontextu zažitě obezřetného vnímání „odlišnosti“ postižených, může snad jevit až kacířské. Nebo naopak, spíš objevné a povznášející. Tak alespoň autorka svůj úděl nadčasově vnímá již dnes a tak se, spolu s vyzrálejším přístupem k „postiženým“, postupně učí vnímat celá společnost.
Umocněním Petřiných básní je jejich přednes. Připomíná, že zapsání básní není v tomto případě zdaleka jediným tvůrčím záměrem. Vlády nad poezií se tu ujímá sám život. Ve zvukové podobě textů zaznívá pět autentických hlasů obou protagonistek a jejich blízkých. V případě Petry Lhotské nejde jen o obyčejné autorské čtení, ale o profesionální práci s mluveným slovem, již básnířka, díky svému hereckému povolání, skvěle ovládá. Osobitý, přerývaný hlas dvacetileté Veroniky není nijak přikrášlený ani nahrazený souvislou mluvou – je bezprostřední zkratkou k představě, jak se komunikace s postiženým dítětem jeví naslouchajícím uším. Třetí ženský hlas na nahrávce patří Petřině blízké přítelkyni a bývalé herecké kolegyni Zdeňce Przsebindové. Sametově zbarveným, uklidňujícím mužným hlasem promlouvá v několika číslech Ondřej Tyllich, který celou nahrávku realizoval po zvukové stránce. Nahrávka je určena nejširšímu okruhu posluchačů, pro některé však může mít specifický význam. Zdravotně postižené děti mohou při poslechu mluveného slova a hudby relaxovat – hlasy a zvuky na ně působí samozřejmým až uklidňujícím dojmem. Pro jejich rodiče je komplet Slunečnice dalším potvrzením, že nejsou se svým osudem na světě sami. Nejspíš se v životě opakovaně setkávají s rodiči v obdobné situaci. Důležitým odlišením tohoto CD však je důraz na sdružování lidí, postupujících k sobě nikoli šedivými branami nemoci a sdílených útrap, ale naopak lidskosti, zbarvené všemi odstíny životního spektra. Slunečnice je však určena zejména široké veřejnosti. Poskytuje podněty, které vnímaví lidé vyhodnotí jako obohacující. Život nás všech může tak být o toto uvědomění krásnější a moudřejší.
Autor: TAŤÁNA KRÁLOVÁ
[ PŘEDCHOZÍ ČLÁNEK | NÁSLEDUJÍCÍ ČLÁNEK | NÁVRAT NA OBSAH | FORMÁTUJ PRO TISK ] |