Obecně vzato, skutečné umění je skromné. Nedere se na mediální výsluní, třebaže by si ho zasluhovalo. Vyrůstá na základech s pevnými obrysy a ryzím charakterem. Ve všech oblastech uměleckého dění se setkáváme s masivním prosazováním vlastní tvůrčí invence, s vnucováním falešných představ a zcela bezobsažnou produkcí, ve skutečnosti bloudící pustinami, které pomáhá vytvářet. Kdejaké huse stačí k mediální pozornosti kejhnout a udělat kousek ostudy. Poctivá práce jakéhokoli druhu se valnému zájmu netěší.
Skutečné umění je takovým tvůrcům na hony vzdálené. Ani nejdokonaleji natřené štafle nepřestávají být pouhými štaflemi. Skutečné výtvarné umění mapuje bytostné sepjetí s krajinou a lidským společenstvím, něžnou poetičnost i skrytou dramatičnost, životní filosofii i vytříbený estetický smysl, vyjadřuje skryté souvislostí, údiv i obdiv. Stává se hledačstvím v pravém smyslu slova. Kdybychom pátrali po vhodné paralele, skutečné umění nemusí vonět po drahých parfémech, po růžích a orchidejích, niterně bližší je mu prostá krása lučního kvítí. Třeba tak, jak jeho přirozený půvab deklarují Stanislav a Ludmila Bartůškovi na výstavě OBRAZY GRAFIKA PALIČKOVANÁ KRAJKA, kterou stranou větší pozornosti připravilo Městské muzeum v Ledči nad Sázavou v galerii na horním nádvoří ledečského hradu, „zachovalého“ do té míry, že jeho dávnou podobu filmaři s oblibou využívají při natáčení pohádek.
Stanislav Bartůšek inklinuje k prezentaci rozměrnějších ploch, charakter jeho tvorby je robustnější a vyzývavější. Ludmile Bartůškové je vlastní intimnější formát, jemný náznak, výrazná plastičnost krajkových postav. Shodným způsobem však originálně transponují realitu, obohacují obrazy lyrickými snovými vizemi a vzácně čistou poetičností, přirozenou elegancí a magickými, mnohdy až dojemně motýlími pohyby svých rozevlátých postav. Neustále usilují o dokonalejší vyjádření svých inspirativních představ, nacházejí nové obzory, palčivé podněty i tichá spočinutí. Jejich tvorba má neobyčejně blízko k poezii, neboť je jí poetičnost vlastní; prýští z ní pocit naplnění i věčné touhy stanout na krásnějších, plodnějších březích, oslovovat, potěšit, tlumočit, obohacovat, modelovat skutečnost v křehké představy a představy v křehkou skutečnost.
Výrazným kladem tvorby obou umělců je aplikování nových postupů, vedoucích k dosažení baladičnosti, náznaku tajemnosti a oparu jemné šalebnosti. To vše bez absurdních okázalých efektů, o to bezprostředněji a účinněji.
Kompaktní tvorba manželů Bartůškových zaujme každého, kdo se snaží vidět, chápat a porozumět. Především samotné tvorbě, nikoli ctižádostivým ambicím tvůrce.
Autor: FRANTIŠEK UHER
[ PŘEDCHOZÍ ČLÁNEK | NÁSLEDUJÍCÍ ČLÁNEK | NÁVRAT NA OBSAH | FORMÁTUJ PRO TISK ] |