Obrazné pojmenování Ludmily Setěkovské z básně Nebezpečná i sama sobě („odpočívá / i loví u pouští studny / klubka písečných zmijí, / ptáky z podzemí“, s. 78) dalo název almanachu básní, který vyšel v létě 2013 ediční péčí Vladimíra Stibora v nakladatelství Milana Hodka v Praze (Ilustrovala Alena Stiborová, 133 stran). Tato metafora-oxymóron, spojující dva na první pohled vylučující se jevy, evokuje sama o sobě cosi logicky nepatřičného, výlučného a absurdního. Nebo také surreálného. Nebo snad uměle vykonstruovaného. Nebo jenom netopýřího?
Jakkoli je v něčem postavení básníka podobné „ptákům z podzemí“, jsou totiž v očích merkantilní společnosti jistě nelogičtí a podivní, v něčem i podezřelí (jakkoli ne nebezpeční, vždyť píší „jen básničky“), nelze verši představený svět – a jde konec konců o vědomí lyrického subjektu – pokládat jen za „čuděsnyj“ nebo dokonce podivínský. Promlouvá v konečné instanci jasně a zřetelně, jen je třeba slovům rozepsaným do nestejně dlouhých řádek rozumět. Možná stačí jen chtít rozumět.
Do sborníku přispělo čtyřiapadesát autorů všech generací, různých poetik i ideologií, členů různých literárních organizací. Jsou zastoupeni básníci té nejstarší i nejmladší generace, ostřílení matadoři i téměř neznámí, autoři křesťanské dominance i ateisté, „bítníci“, surrealisté, symbolisté etc., a to básněmi tvarem si dosti odlišnými. Např. František Uher sugeruje konzistentním aliteračním veršem a sémantickou hrou paradoxní „logiku“ nerovnosti („N jako nerovnost“) a „jistoty“ klamu („kolem koliby / kokrhají kozli“). Verše Zory Šimůnkové jsou písňové a plné milostného rozmaru („spát tu, nespal bys“), Stiborovy pak symbolistní a plné náznaků. Kristýna Vorlíčková hledá výrazové možnosti jazyka nové doby, jeho počítačů (Hackerka) a odosobněných automatů (Na vnitřní okruh), zatímco Eva Hrubá cítí, jak „ve mně se chvěje zem“ (s. 9). Dvojslabičný sdruženě rýmovaný alexandrín Pavla Kukala z básně Pražský motiv působí ve své tradičnosti stejně přirozeně jako volný verš jeho básnických kolegů. Poéma Karly Erbové (O přílivu a odlivu a pádu těles) je vystřídána tu rozmarnými hříčkami z Praní plínek Karly Cikánové, využívajícími prvků snad dětské slovotvorby, tu aforismy Ladislava Mušky (Střípky v oku), aby následoval protest proti hvizdu rasové nenávisti, která sviští malým českým dvorkem (Jarmila Hannah Čermáková). A nechybí časová, sociálně kritická satira (Ladislav Koliáš) ani makabristický „veselý hřbitov“ s „obláčky nevědění“ (ozvuky surrealismu u Jaroslava Holoubka) či vysoce intelektualizovaná reflexivní lyrika (Petr Žantovský). Zřetelně slyšíme vábení opakovaných klamů reklam (B. Ždichynec, D. Spáčil); verše nejednou pracují s aluzivní strategií, aby se čemusi nepoťouchle vysmály. Atd. Verše nepovedené nebo vyprázdněné, bez přesahu a patřící spíše do intimních deníčků však připomínat nebudeme, ostatně netvoří žádnou přesilu.
V rozmanitosti je možné najít jednotu, jednotu v mnohosti. Zakládá ji polemika s duchovním a lidským vyprázdněním toho, co nás obklopuje a vnucuje se pod různými kamuflážemi jako svit hvězd nadmíru dokonalých, přirozených a potřebných. Mírně skeptický hlas hájící přirozený a veřejně lidský prostor básně (neplést s „veřejnoprávním“!) dává tušit, že se poezie odevšad vyháněná vrací a tiše, zato však vytrvale klepe na naše dveře. I když jí otevře jeden ze sta a jen jeden z tisíce bude chtít naslouchat, stačí to.
Autor: ALEXEJ MIKULÁŠEK
[ PŘEDCHOZÍ ČLÁNEK | NÁSLEDUJÍCÍ ČLÁNEK | NÁVRAT NA OBSAH | FORMÁTUJ PRO TISK ] |