Karel IV. snad ten most neměl nechat stavět

   Pěkný nesmysl hned v názvu, že? Jenže když se na dlažbě mostu odehrávají příběhy všelijaké, za kterými se nejspíše v pozadí kymácí volná ruka trhu! Tahle ručka je úžasná věc a její propagátor, nyní hradní klimatolog v. v., se najednou v čase volební přetahované ozval a sdělil národu, že stejná ručka, co k nám dosáhla z Evropy, už není to pravé ořechové.
   Na Karlův most se nedávno dostavili mladí kumštýři a měli zájem svýma ručkama zhotovit portréty lidí a nepožadovat na zájemcích žádný peníz za své snažení. Při stejném počínání o několik dní dříve totiž došlo na mostu k malé repríze dobývání Starého města pražského švédskými vojáky. Šiky švédských bojovníků však nahradilo tzv. Sdružení výtvarníků Karlova mostu, které disponuje ochránci svých finančních zájmů, přesně podle zásad volné ručky trhu. Ovšem navíc podle vlastní a osobité režie. Nebylo divu, že střetnutí s malířskými nadšenci překypovalo vulgaritou. Další malířské snažení proběhlo později již v poklidu. Nikdo z ochránců zájmů Sdružení výtvarníků Karlova mostu se totiž neobjevil.
   K uměleckému počínání je totiž potřebné povolení, za které se zajisté platí. Pro filmaře vyjde na jediný den na něco přes dvě stě tisíc korun českých. Kreslení a fotografování pro vlastní účely a radost není sice zakázáno, ale fotograf se stativem a malíř se stojanem je osobou kazící skvělou pověst zmíněného sdružení a zřejmě ohrožuje jeho vlastní volnou ruku trhu natahující se po penězích.
   Překotný vývoj fotografické digitální technologie však pomocí malých krabiček již dokáže pořídit skvělé, líbivé a kýčovité obrazy i bez stativu. Člověk se za technikou ve svém vývoji nějak loudá. Také tohle zjištění mě však zanechává v poklidném rozjímání. Hloupost člověk totiž v běhu světa nikdy nedokázal zmenšit, natož si s ní nezadat.
   Poněkud více se mi potvrdila letitá zkušenost, že jakákoliv vyhláška je symbolem moci. Ta se ale někdy zbaběle ukrývá v levné nálevně sněmovny.
   Kamenný Karlův most po dva roky sloužil rovněž pražským tramvajím (1906–1908). Vždyť ho Otec vlasti koneckonců nechal postavit pro spojení města a lidí žijících na březích Vltavy. Před několika roky moudří radní z Prahy 1 most zařadili do IV. třídy místních komunikací, takže poskakování za fotografickým stativem se posuzuje jako její zvláštní používání a jakési sdružení ohledně peněz si mne ruce. Provozovatel mostu tudíž rozhoduje o výši úhrady za ohýbání se nad stativ. Volná ruka trhu podle věčné touhy hradního klimatologa v. v. se tak naplnila měrou vrchovatou a s přispěním lidské hlouposti. Jsem přesvědčen, že Karel IV. by určitě vyslal na most své zbrojnoše, aby z něho odstranili stánkaře, kteří ovšem mají svoji uměleckou produkci schválenou komisí sdružení. Nic nového pod sluncem. Vše už tady bylo. Nabízené pohlednicové obrázky Prahy jsou jen řemeslem, které umožňuje novodobá technologie. Vlastně ani neznám žádné Sdružení výtvarníků mostu v Braníku…
   Karle IV., neměl jsi v roce 1357 být u položení základního kamene mostu. Ten se totiž neměl vůbec stavět! Taky jsi neměl zvát do Prahy kumštýře z celé Evropy, a totéž neměli dělat ani tví následníci. Je teď totiž příčinou lidského dohadování o peníze. Pravdou však je, že by pak na jeho kráse nemohl nikdo vydělávat. Teď na kamenném skvostu honí peníze kdekdo a často nezná ani naši řeč…

Autor: FRANTIŠEK DOSTÁL


Na všechny materiály prezentované na serveru obrys-kmen.cz se vztahuje zákon o autorských právech.
Jakékoliv jejich další šíření či využití bez výslovného souhlasu redakce nebo autora je zakázáno.
(c) 2001-2014 Obrys-Kmen   (ISSN 1210-1494)