Detektivka, které jde o víc

   Nepřikrášlený obraz Argentiny za vlády vojenské junty generála Jorgeho Videly, který zemi ovládal v letech 1976–1981, přináší román Ernesta Malla JEHLA V KUPCE SENA (přeložila Simoneta Dembická, Host Brno, 2013).
   Jde o detektivku, ale profesionálně výjimečně zdatný komisař Lascano neřeší jen rutinní případ trojnásobné vraždy; je zatažen do vražedného soukolí videlovské diktatury, využívající armády k fyzické likvidaci komunistů, socialistů a jiných představitelů levice. Lascano hájí čest své profese, která má odhalovat pravdu, nikoli sloužit jako zástěrka pro zakrytí zločinů diktatury.
   Komisař Lascano naráží na problém hned ve chvíli, kdy je povolán k třem mrtvolám pohozeným na břehu řeky v Buenos Aires. Zkušenost ho okamžitě přesvědčí, že mrtvá dívka a chlapec, rozstřílení k nepoznání, jsou oběti vojenských sil. Ví, že tady by s vyšetřováním narazil. Likvidace „teroristů“ je v podmínkách země legalizována, justiční orgány by se zjištěními policie odmítly zabývat. Třetí mrtvý, muž středního věku, je však zjevně obětí jiného násilného činu, jeho přihození k „režimním“ mrtvolám nejspíš slouží k zamaskování samostatného zločinu, který nemusí mít politické souvislosti. Lascano tedy – bez ohledu na možné problémy – rozbíhá policejní vyšetřování.
   Pro autora je však podstatnější privátní komisařův svět, který souběžně také zaznamenává změny. Při policejním zásahu v nevěstinci nalezne mladou ženu, levicovou aktivistku, která sem unikla před útokem vražedných komand. Eva mu silně připomíná jeho nedávno zemřelou ženu. To je bezprostřední důvod, proč se Lascano rozhodne ji zachránit. Další vývoj příběhu nemá pro komisaře východisko, pokud chce zůstat věrný profesi a jednoznačně se rozhodnout pro právo a spravedlnost.
   Mallo přesvědčivě přibližuje atmosféru Buenos Aires v době diktatury, na více charakteristických typech předvádí společnost „vymknutou z kloubů“, všudypřítomné násilí a strach, bezostyšnost a otrlost armádních důstojníků či loajalitu a zbabělost justičních úředníků.
   Forma románu je stylisticky vybroušená, zaujme i několika objevnými autorskými postupy. Třeba Mallův způsob prezentace dialogů do celých souvislých bloků odlišených od objektivizujícího textu je pozoruhodný. Tím, že přímou řeč, případně vnitřní promluvy nijak nečlení podle aktérů, nutí čtenáře, aby uvolnili svou obrazotvornost i aby více přemýšleli o smyslu a důvodech vysloveného.
   Kniha tak není jen zábavným detektivním čtením, ale i sondou k poznání temných rysů nedávné argentinské historie.

Autor: VLADIMÍR KOLÁR


Na všechny materiály prezentované na serveru obrys-kmen.cz se vztahuje zákon o autorských právech.
Jakékoliv jejich další šíření či využití bez výslovného souhlasu redakce nebo autora je zakázáno.
(c) 2001-2014 Obrys-Kmen   (ISSN 1210-1494)