EVA FRANTINOVÁ

Vždy když mi nejde psaní básní, utíkám se k fotografii – fotím a také navštěvuji fotografické výstavy.

Jedna taková je k vidění ve Veletržním paláci a připravila ji Národní galerie.

Karel Cudlín, Jan Dobrovský, Alžběta Jungrová, Antonín Kratochvíl, Jan Mihalička, Tomki Němec, Martin Wágner – ti všichni (narození mezi lety 1960–1980) tvoří skupinu 400 ASA.

Karel Cudlín vystavuje fotografie s židovskou tématikou – Brit mila (obřízka) ve Staronové synagoze, anebo Obnovení provozu mikve v areálu Pinkasovy synagogy, Památník obětí šoa v Pinkasově synagoze.

Jan Dobrovský tě zavede mezi cikány a dodá: „Cikány už fotil kdekdo a nic jiného v tomhle směru přinést nemohu. Neumím popsat, s jakou – pro mě nečekanou – něhou hladí chlap rozjívené dítě. Jak v jedné cimře bydlí rodiče a šest dětí a normálně žijou. Jak mi jde chlap ukázat koně…“

Na Dobrovského navazuje Tomki Němec s cyklem Rodiny. Projíždíme s ním Slovensko, dostaneme se do kuchyní i obýváků, posedíme u Jánošíka na lavičce v Banské Štiavnici, máme v rukou svaté obrázky z Litmanové, a pak dál putujeme tou krásnou zemí jako Poutníci, které vyfotografoval Jan Mihaliček. Svět jeho polských i moravských poutí stále fascinuje, stejně tak Ukrajina Martina Wágnera, kde žijí lidé bez netu a elektřiny, je to svým způsobem stále idyla, kterou „překazí“ fotka Válečné zranění, kterou Antonín Kratochvíl pořídil v Bosně v roce 1992.

Výstava ale končí optimisticky – barevným třpytem a tancem – souborem Burleska Alžběty Jungrové…