FRANTIŠEK UHER

Ojediněle se setkáváme s poezií, která pramení ze systematické originální inspirace, překonávající rozsáhlejší časový prostor. Její dominantní předností je schopnost vyjádřit ucelenou myšlenku s pozoruhodnou úsporností, obsáhnout v osobité alternativní zkratce větší poetické komplexy. Charakteristické jsou prosté verše plné spirituálností exaltovanosti, zachycují prchavost okamžiku v každodenním rytmu: Nebe je dnes čisté / Bába nebyla doma. Nacházíme je ve sbírce Terezy Bínové ČERVENÝ OBR (Euromedia, Edice poezie, Svazek 12, 2023, 72 str.).

Bínová debutovala svéráznou sbírkou Souborná zkouška (2014), jejíž velice kusý formát pramení ze stránek, které napsala k vysokoškolské semestrální zkoušce. Následovala beletristická kniha Pan Bína (2017) a další básnická sbírka Mezera je prázdné místo (2017), kterou záložka třetí sbírky věru výstižně označuje za manifest lehkosti a pozoruhodné literární střídmosti.

Červený obr vychází po delší časové pauze a základní půdorys sbírky má kořeny

v romantickém pohádkovém světě plném dějových i slovních protikladů, zvratů, hříček a příměrů.

Zdánlivě až lehkovážným zkratkovitým postřehům je vlastní průzračná hloubka poznání a hledání souvztažností v rutinních životních okamžicích, bohatých na úsměvné parafráze. Neboť za úsměvem se nejednou skrývá obrys velice vážné tváře. Vždyť až pochmurné scénáře se někdy zjevují za těmi nejlepšími anekdotami! Jestliže čteme Tehdy prý přišla bouřka z čistého nebe. / Ale přece / Jedna bába povídala, / že se mračí, zákonitě oceňujeme nejen samotný nápad, ale také zvolený terč pro oštěp konkrétní myšlenky.

S absolutní přesností vystihuje Tereza Bínová linii ústředního prizmatu vlastní tvorby veršem Vždy mohu nakreslit i to, co není vidět. Čtenář pochopitelně nečte, co nebylo napsáno, ale ledacos podvědomě tuší.

Pohádkový svět je ve své podstatě ohromný strom s nespočetným množstvím větví, květů i plodů, plný dravých i zpěvavých ptáků, včel, sov lkajících do nocí, neuzavřená aréna s náručí otevřenou dokořán.

Tereza Bímová využívá pohádkových motivů s naprostou srozumitelností.

Jestliže prvotina Soukromá zkouška vyžadovala jistou výši inteligenční hladiny, okořeněné špetkou fantazie, Červený obr je exaktním obrazem, inspirujícím k drobným zamyšlením, prokresleným bystrým humorným nazíráním, aniž by ztrácel cokoli z básnické náročnosti. V obsáhlé a pestré kytici současné české poezie nápadně nepřečnívá, ale zcela určitě se v ní neztratí a nezvadne.