EVA FRANTINOVÁ

Lucas Cranach – malíř, rytec, dřevorytec, dvorní malíř carských kurfiřtů, přítel humanistických vzdělanců i náboženských reformátorů… Svá díla podpisoval LC do roku 1508 – tehdy obdržel od saského kurfiřta Fridricha rodinný erb se znakem okřídleného hada s rubínovým prstenem v čelistech. Tenhle symbol pak malíř užíval i jako signaturu svých obrazů.

Dobře to vědí i specialisté z Cranach Digital Archive Düsseldorf. Ti v čele s Gunnarem Heydenreichem zkoumali technologické postupy Cranachových děl. Výsledkem byla výstava Národní galerie ve Šternberském paláci CRANACH ZE VŠECH STRAN.

Výstava mne dostala do ráje. Stojím před obrazem Ráj, obrazem, který vznikl kolem roku 1515. Dívám se na dvě ženy – Kateřinu a Barbaru. Obě jsou „potopené“ v zeleni. Jedna v ruce třímá meč, ta druhá stojí u věže se třemi okny. Stojím před obrazem Adam a Eva, obrazem, který znám ze staré pětikorunové poštovní známky. Eva tu laškuje s Adamem, lehce ho strká svým kolenem a ještě mu do úst strká jablko. Z obrazu sálá něha i neklid: co bude dál?

Stojím před obrazem Lot a jeho dcery. Dvě ženy opíjejí muže, aby ho svedly, aby s ním měly syny. Cranach je namaloval jako ošklivky, ve své době ale možná byly in.

A co Madonna s dítětem florentského malíře? Andrea del Sarto ji namaloval v roce 1520. A byla do Prahy po restauraci, kterou provedli Šárka a Petr Bergerovi, převezena z opočenského zámku. I když tu Madonna s dítětem visí „jen“ v rámci výstavy, kde Cranach převažuje, smiřuje všechno a všechny znesvářené.