amk
Do současných diskusí, jaký smysl a poslání má Evropa, evropská kultura, Evropská unie a naše členství v ní, zasahuje nejen politologie nebo sociologie či obyčejný „selský rozum“ (ne vždy „zdravý“), ale i literatura a umění. Ta současná, i z dob minulých, a dávno minulých… Bylo by myslím dobře dát v LUKu prostor nejrůznějším reflexím, lyrickým, epickým, vzpomínkovým, hravě hyperbolickým etc., protože minulost k nám může promlouvat velmi aktuálně; naše starosti nebyly cizí ani generacím našich předchůdců, a jejich předchůdcům…
Jeden takový příklad nabízí dnes už téměř jen „čítankový“ básník, ale i sociální kritik a publicista Josef Svatopluk Machar sbírkou Tristium Vindobona I – XX (shrnující básně z let 1889 až 1892). Tento „Žalozpěv vídeňský“, „Smutek Vídně“ nebo volněji „Smutek českého Vídeňana“ je titul známý z hodin tzv. literární výchovy, ale málokým a málokdy čtený. Proč? To ponechme stranou, ovšem všechny z nich jsou aktuální i dnes, od kritiky našeho národního charakteru až po „záběry z poslanecké sněmovny“ (b. „V parlamentě“, samozřejmě tehdy vídeňském, i v tom dnešním je leccos při starém, jen „sněmovní sluhové v livrejích“ neplouží se „sem a tam“). Jeho báseň Evropa (je tištěna jako XVII. báseň sbírky) je jedním z „žalozpěvů“, jenž nám nabízí krutě ironický stejně jako analytický pohled na náš kontinent. Z kosmu vyhlíží jako trochu groteskní a možná i děsivý přízrak, autorovi připadá jako „netvor“ a „ježek s třpytnými ostny“, avšak důležitější je, čím báseň pokračuje:
Evropo, Evropo,
hleď, jak as děsíš
nějakou duši
naivní, prostou
na kterés hvězdě tam
v modravé výši!
Ta prostá duše
netuší, neví,
že’s postavila
k ochraně míru,
pro štěstí národů –
les bajonettů!
Ó, jak by jásala
ta prostá duše,
by vidoucím zrakem
zřela a věděla,
jak dál se staráš
o blaho svých dětí!
Ta tisícerá děla,
tvrze a pevnosti
a plné arsenály
granátů, kartáčů,
šrapnelů, bomb –
ta ohromná kasárna,
nabita všudy
jak mraveniště –
a jak dnem nocí
stroje se robí,
puška se vymýšlí,
děla se lijí –
jak by té duši
nevinné, prosté
zraky se zalily
pohnutím asi! …
A přece, Evropo, tys nikdy nebyla
tak bezvládná, chabá, prohnilá, chorá,
jako jsi nyní
v tom hrůzném lesku
smrtících zbraní!
Tys nikdy nebyla tak zralá k pádu,
tak nikdy prokleta a odsouzena
Osudem věčným,
jak jsi nyní v své domnělé výši
a domnělé hrůze!
Toť tvůj plod poslední
ta smrtící ocel,
děl, pušek jícny,
granáty, bomby,
jež tvoji syni pěstí
na tvojí půdě!
Ta půda nesla kdys
ovoce lepší
– oh, je to dávno,
a marno vzpomínat! –
teď svadlá je, shnilá
neplodná, kletá,
jak krev tvých synů…
Co bude dále?
Hladová Indie
a stamiliony
těch žlutých lidí
s šikmýma očima,
jež znáš jen z pagod
pitvorných, směšných
na svojich skříních –
provalí hráze,
jež tísní je a dusí,
přebrodí řeky,
přeskočí hory
a špinavou nohu
svou vloží ji na šíji
a zboří tvá města,
paláce, chrámy,
parky a procházky
a nastaví všude
své drobounké chýše
a nadělá všude
pole, jen pole? …
Či chladný Yankee
z Kolumba země
koupí tě za haléř,
najme tě za děvku služebnici,
zmoří tě hladem
a malátnou, slabou
utluče měšci plnými peněz? …
Či vlastní syni tví,
dozralí, souzení přísným časem,
poslední silou
vrazí ti v hrdlo
a v ňadra svadlá
poslední tvoje plody? …
Či necháš téci
jenom krev jejich
v bratrském vraždění
a budeš vpíjet ji
svadlýma rtoma,
jak čarodějka stará
omladneš, osvěžíš
a budeš zas žíti
a zas koketovat
s dobrem a krásou
jak kočka s myší? …
Národe můj, ať to či ono,
v každé té bouřlivé změně
věřím já v zdravý tvůj kořen!
On vzdoroval ohni,
motykám, toporům –
vzdoroval všemu –
přečká i tohle!
Je -li však shnilý
tou naší vinou,
jak naší vinou
schnou jeho haluze –
nuž, ať nás vyvrátí
ty divé větry,
krb budoucích pánů
ať pozře náš kořen
i kmen i sněti
a naše jméno
na větru křídlech
ať zaletí v propast
zapomnění…
(zvýraznil amk)
V dedikaci sbírky (Aloisu Jiráskovi) své básně označil jako „pár alarmujících výstřelů od osamělé vedetty na Dunaji“, ale jeho slova, nejen ta napsaná ve Vídni v srpnu roku 1892, byla téměř prorocká. Válečná jatka dvacátého století byla toho dobrým příkladem, stejně jako dnešní nejen ekonomická válka s Ruskem „made in Yankee“, jejíž horká varianta se hrozivě přibližuje. Můžeme věřit v „zdravý tvůj kořen“, národe český? Nebo tě odnesou „divé větry“ kamsi do „zapomnění“?