FRANTIŠEK J. KOLÁR
Začátkem dubna 1945 jsme se v útvaru osvětového náčelníka dozvěděli o Košickém vládním programu a ustavení Fierlingerovy vlády. Byly to pro nás informace zcela zásadní. S osvětovým náčelníkem, nyní už kapitánem Tomčíkem jsme hned promýšleli, jak s novými ministry navázat kontakt, jak je informovat o aktivitách mezi vojáky, které se týkaly nových úkolů a koncepcí v osvobozené republice. Naše skupina levicových intelektuálů totiž vypracovala za pobytu v Anglii koncept změn ve všech sektorech národního hospodářství, s kterým jsme v minulosti seznámili ekonoma Ludvíka Frejku. Teď jsme všichni co nejdřív chtěli své zemi osobně pomoci.
KAREL SÝS
V povídce Edgara Allana Poea Ukradený dopis řeší detektiv Dupin úkol, s nímž si neví rady ani věhlasná pařížská policie. Zákeřný ministr D. odcizí z královských komnat kompromitující dopis jisté dámy a ohrožuje tak čest její i vysoce postaveného adresáta. Nikoli tím, že by ho zveřejnil, ale pouze tím, že ho vlastní a může ho kdykoli použít k vydírání. Podobnost s dneškem není čistě náhodná, až na starosvětskou eleganci jednajících osob!
JAROSLAVA DVOŘÁKOVÁ
F. X. Šalda,
vlastenec a zakladatel moderní české kritiky
Rok, v němž si připomínáme 80 let od smrti (4. 4. 1937) a 180 let od narození (22. 12. 1867) nejen zakladatele moderní české kritiky F. X. Šaldy, nýbrž i českého vlastence, je příležitostí, abychom se zřetelem k mizérii české politické scény, jako produktu mnohdy odporného mocenského čachru a kupčení, kdy o osudu politiky tohoto státu a jeho orientaci rozhodují i někteří žel odnárodnělí poslanci i ministři, zabývali otázkou česko-německou a potřebou vytvořit široce založenou frontu demokratických a levicových sil. Soustředíme se proto na několik Šaldových příspěvků z prvních ročníků Zápisníku.
MILAN BLAHYNKA
Kromě čtení a psaní o zvlášť dobrých knihách (kolik jich v moři vydávaných titulů je?) nemají recenzenti příliš radostí, jednu však přece a nad jiné: to když autor, na něhož kritik vsadil, ve své další knížce nejen nezklame, ale dokonce překvapí novou invencí. Knihu V září Zvěrokruhu z roku 2015 jsem loni uvítal recenzí Překvapení jménem Kersch a letos se těším z novely ROZTOMILÝ DIBLÍK (Pro libris, Plzeň 2016; doslov Mojmír Dostál, ilustrace Helena Vendová). Petr Kersch knihou V záři Zvěrokruhu překvapil hlavně jako – do té doby širší veřejnosti dobře utajený – mistr povídky mnoha druhů. Už v těch povídkách se mu dařilo objevovat perličky na dně trochu jiným způsobem, než jakým proslul Bohumil Hrabal. Z Roztomilého diblíka činí překvapení, že se v obrovském množství prózy o židovském a romském osudu za druhé světové války neztrácí jako iksté opakování, jako variace jenom nepatrně a málo přesvědčivě svá.
KAREL SÝS
Oblíbené noviny pro vymývání hlav Metro přinesly zprávičku o výstavě v kině Světozor „s atmosférou motocyklových a automobilových závodů, které se konaly v 50. letech dvacátého století. Obecná podpora motorismu byla v souladu s jedním trendem té doby – zabavit lid za každou cenu“.
LUBOMÍR MAN
Že je zpravodajská redakce ČT prodejná publicistická děvka, po anglicku zvaná presstitute, je známou skutečností, pro kterou už byly sneseny tisíce důkazů.
PAVOL JANÍK
Šesťzväzkový Slovník slovenského jazyka vydala Slovenská akadémia vied v rozpätí rokov 1959 až 1968. Jednozväzkový Krátky slovník slovenského jazyka od roku 1987 postupne vyšiel v štyroch vydaniach. Medzičasom sa k čitateľom dostali zatiaľ tri zväzky Slovníka súčasného slovenského jazyka (2006, 2011 a 2015).
JAROMÍR ŠLOSAR
(K nedožitým 90. narozeninám nedoceněného českého grafika Ladislava Ruska)
Možná to bylo hned v devadesátém roce, udělal jsem si výlet do Olomouce a před poštou u tržnice potkal svého učitele z fakulty, grafika Ladislava Ruska. Tehdy jsem už několik let pracoval jako redaktor ostravského studia Československého rozhlasu, a tak když se mě zeptal, čím se zrovna zabývám, odpověděl jsem popravdě, že mj. připravuji ekumenický pořad.
VÁCLAV HONS
Malíře Antonína Vojtka z Břeclavi zná na jižní Moravě snad každý… Je zde rodilý a už 83 roků se toulá krajinou pod Pálavou, aby potom doma v ateliéru své dojmy a svůj úžas zhmotňoval v sugestivních obrazech, které mě doslova ohromují už třiatřicet let svou vstřícnou oblostí, svou výtvarnou hudbou, svou celoživotní básní beze slov… Troufám si říci, že ještě nikdo se nevěnoval dotyčné krajině tak hluboko a s takovým talentem a s takovou jinakostí jako malíř Vojtek.
MIROSLAV GROSSMANN
Pro cestu za prací jsem volil tramvaj. Bylo krásné počasí, měl jsem dosti času, mohl jsem se pokochat cestou po kolejích přes polovinu Prahy. Metro je sice rychlé, ale „slepé“.